Jaarverslag 2006

Zoals reeds in jaarverslag 2005 aangegeven leek ons het aantal leden in 2006 terug te stijgen na de daling in 2005, aan het eind van het jaar bleek de teller te stoppen op 747 leden, toch het na 2004 hoogste ledenaantal ooit bij TCL.

Ook in 2006 zetten we onze strijd verder om de juiste gegevens van onze leden te achterhalen, want blijkbaar is men hardleers en schrijft men in, maar men betaalt niet of men betaalt wel, maar schrijft niet in.

In het eerste geval dient een van de bestuursleden een vervelend telefoontje te plegen of in het beste geval een mailtje te sturen hopende dat het geld dan wel gestort wordt.

In het tweede geval gebeurt het dat u voor ons slecht bereikbaar bent, nl. dropshot komt op foutieve adres, gsm-nummer is inmiddels gewijzigd of u ontvangt geen e-mail meer van ons en geen bevestiging meer van uw reservaties aangezien uw juiste e-mailadres niet meer gekend is bij ons.

Dus ook langs deze weg nogmaals een warme oproep om steeds betaling en inschrijving uit te voeren.

Als oplossing voor het eerste probleempje werd tijdens de algemene vergadering 2005 door één van onze leden geopperd om een differentiatie in het lidgeld door te voeren op basis van tijdstip van betaling, niet zozeer om meer lidgeld binnen te halen, maar vooral om minder telefoontjes en mails hoeven te doen om achterstallige lidgelden op te eisen. Eind 2006 kreeg u van het bestuur dan ook de melding dat voor de vroege betalers het lidgeld ongewijzigd bleef terwijl voor de latere betalers er ongeveer 10% bij kwam. Een enkele reactie buiten beschouwing gelaten konden we bij onze leden blijkbaar wel op begrip rekenen voor dit initiatief. Het blijkt ook dat de betalingen veel vlotter binnenkwamen en dat indien we de “onwetendheid” bij enkele lesnemers buiten beschouwing laten de opvolgingslijst duidelijk gekrompen is.

In 2006 was iedereen vertrouwd met het reserveren op computer zodat zich daar ook geen problemen meer stellen, enkel voor nieuwe leden is het natuurlijk spijtig dat er een doorlooptijd van 14 dagen in acht genomen dient te worden alvorens men zijn energie op de tennisbaan kwijt kan.

De interclub

In de ploegencompetitie telden we 22 seniorenploegen en 25 jeugdploegen, in totaal 2 ploegen meer dan in 2005. Jean-Marie en Bart wisten dit echter allemaal in goede banen te leiden, hoewel de roep naar extra interclubverantwoordelijken ieder jaar harder klinkt, hier is het nl. zoals bij heel veel zaken, veel handen maken het werk licht.

Zoals ieder jaar plaatsten zich in onze recreatieve club toch weer een behoorlijk aantal ploegen voor de eindronde en traditiegetrouw stootte de ploeg van Lucien Drutti weer ver door, zij werden nogmaals kampioen van Limburg, maar toch was de nationale titel weer iets te hoog gegrepen.

2006 bracht geen echt schokkende verschuivingen teweeg als we naar de klassementen van onze leden keken, het zijn momenteel de gevestigde waarden Stephanie en Anke bij de dames en Kristof en Danny bij de heren die aan de top blijven en de anderen op sleeptouw dienen te nemen.

Soms is het echer goed om ook eens over de clubgrenzen te kijken en dan doet het goed om te zien dat een speler die jarenlang bij TC Lanaken speelde inmiddels een A-klassement behaalde, nl. Ruben Bemelmans. Hij bewijst nogmaals dat de trainingen van Danny in Lanaken een stevige basis tot succes kunnen zijn.

Het criteriumtornooi.

Als we ons jaarlijks tornooi bekijken is er één resultaat dat onmiddellijk in het oog springt: de overwinning van thuisspeelster Anke Kaes in de hoogste damesreeks (hadden we het er bij de klassementen al niet over dat zij één van de speelsters was die de anderen op sleeptouw dienden te nemen?). Spijtig echter voor haar en voor de organisatie diende deze topdag in de hal door te gaan, hoe zei Maurice het ook weer?

’t Es om in zènne boek te biete. Twee weken puffen onder de loden zon en toch nog je finales in het water zien vallen en deze zien uitwijken naar de tennishal. Niet getreurd, de tornooicommissie die opgericht werd om ons tornooi op te waarderen heeft alvast goed weer besteld voor de editie 2007 en zal menig TCL-lid verrassen met de door hun genomen initiatieven.

Ondanks dat ik vorig jaar aangaf het clubkampioenschap in 2006 niet meer te leiden, kon ik toch niet langs de kant blijven staan en toekijken hoe er geen wedstrijdleider zou zijn voor 2006, met de hulp van een echtgenote die ondanks de gezinsuitbreiding mij weer voor 14 dagen aan TCL afstond brachten we ook dit jaar deze veertiendaagse weer tot een goed einde.

Na het open tornooi, kon men ook dit jaar weer inschrijven voor het clubkampioenschap dat traditiegetrouw in september doorgaat. Zoals meestal noteerden we de meeste inschrijvingen tijdens de laatste week van de inschrijvingsperiode. We  konden echter het recordaantal inschrijvingen van vorig jaar niet evenaren, maar met een lichte daling konden we toch ook niet echt ontevreden zijn, zeker niet aangezien het aantal inschrijvingen bij de jeugd met 20% steeg. Naar volgend jaar toe denken we eraan om de jeugd in de vakantieperiode te laten spelen zodat hier zeker nog een ruime groeimarge aanwezig is. Het was ook aangenaam om te zien dat enkele spelers inschreven die jaren geleden als jeugdspelertje bij TCL begonnen en daarna om diverse redenen afhaakten. Zij namen nu echter terug het racket ter hand en signaleerden dat het nog steeds gezellig toeven is op ons clubje.

Na de loting konden we ook iedereen die met een juist mailadres in de bestanden van VTV genoteerd stond per mail verwittigen wanneer zijn eerste wedstrijd zou plaatsvinden. Bij deze planning houdt het computerprogramma rekening met de opgegeven beschikbaarheid van de deelnemers. Maar net als voorgaand jaar blijkt dat men niet erg zorgvuldig is met het opgeven van beperkingen, misschien voor alle deelnemers een puntje om volgend jaar extra aandacht aan te besteden. Blijkbaar konden veel deelnemers het appreciëren dat ze ook tijdens het tornooi nogmaals per mail verwittigd werden, de computer maakt de communicatie voor dit soort organisaties blijkbaar toch steeds makkelijker.

Op zaterdag 9 september gingen wij onder een stralende zon van start, altijd een opluchting indien men in het openingsweekend kan genieten van mooi weer, dit helpt het wedstrijdschema geweldig vooruit. De grote verrassing diende echter nog te komen, we durfden er zelfs op voorhand niet van te dromen, maar het werd voor het eerst in mijn wedstrijdleidersbestaan een veertiendaagse zonder regen. Dit betekende ook dat we op zaterdag 16 september zonder enig probleem de banen konden afstaan voor een jeugdontmoeting.

Door het fijne (na)-zomerweertje was het natuurlijk gezellig toeven op TCL, iets wat duidelijk bleek als ik ’s avonds naar de kleine spruit vertrok en er nog redelijk wat volk op het terras aanwezig was.

Ik zou het bijna vergeten te zeggen, maar er werd ook nog getennist, het overgrote deel van de wedstrijden verliep in een sportieve sfeer en zowel in de hoogste damesreeks met Carima Blokker als in de hoogste herenreeks met Alexander Kneepkens kregen we nieuwe namen op de erelijst.

Indien jullie interesse hebben om de erelijsten in de diverse reeksen te raadplegen, neem dan zeker eens een kijkje op onze website, onderstaande heeft geprobeerd op basis van alle historische info die nog vindbaar is bij TCL een overzicht op te stellen van alle finalisten van 1983 tot en met 2006 in ons clubkampioenschap.

Zoals steeds dient er zeker in het jeugdbeleid voor gezorgd dat men ieder jaar weer een primeur heeft. In 2006 hoeven we niet lang naar deze nieuwigheid te zoeken, want onmiddellijk valt op dat er voor het eerst een tenniskamp met overnachting werd georganiseerd.

Om 2006 goed in te zetten besliste de jeugdcommissie om met een aantal jongeren te gaan bowlingen, men ontving hierover positieve signalen en er namen een 35-tal kinderen deel.

Om de trainingen nog beter op elkaar af te stemmen werd er een draaiboek opgesteld voor onze hoofdtrainer zodat deze de hele trainingsstaf op dezelfde lijn kan houden.

In de jeugdcommissie noteerden we het vertrek van Ton Kneepkens en de komst van Inge Luyckx, Ivo Maes en Carima Blokker.

Om de competitie voor te bereiden werd er een paasstage georganiseerd, waaraan 25 sportievelingen deelnamen.

De jeugd volgt nog altijd graag het voorbeeld van de volwassenen (ook al geven ze dit niet graag toe), zo waren er op vrijdagavond nu ook een clubavonden voor de jeugd tussen 17 en 19 uur, die succes kenden bij de jongeren.

Ontmoeting met Limburg-Maas was ook een succes met 40 deelnemers.

Verrassingsdag op 3 juli in de vorm van ganzenbordspel werd dit jaar vroeger in het seizoen georganiseerd aangezien men andere jaren erg kort na de tenniskampen dit event organiseerde en sommigen dan een beetje tennismoe waren.

Om onze jeugdspelers nog meer te motiveren werd er voor het eerst een spaarkaart ingevoerd, met een mooie beloning indien men deze vol kreeg.

Voor aanvang van het tornooi werd de tennismuur nog eens onder handen genomen, zodat men niet meer langs deze muur met een frisse look kon kijken, we mogen best stellen dat het een juweeltje geworden is.

Bij ons open tornooi mochten we voor het eerst deelnemen aan het jeugdsterrencircuit, toch een teken dat men in Limburg met TCL rekening begint te houden. Om onze jeugd nog een beetje extra steun te bezorgen organiseerde de jeugdcommissie ook dit jaar weer een tombola.

Traditiegetrouw kende men een massale inschrijving voor de zomer- en de winterlessen, waarbij we de kaap van de 200 deelnemers overschreden.

VTV deed dit jaar een extra inspanning en startte met kidstennis, een nieuw project waar wij als TCL gretig op inpikten en dat natuurlijk een hulp is om gestructureerd verder te werken.

Dankzij de inspanningen van onze jeugdcommissie en niet in het minst van Bart, werden we opnieuw beloond met het label jeugdvriendelijke club.

Als je met je jaarverslag in tijdnood geraakt is het altijd handig als een commissie reeds een jaarverslag opmaakte, hieronder vindt u dan ook een copie van Joris van de recreatiecommissie.

Voor de zoveelste keer hebben we weer een jaartje achter ons gelaten .De leden van de recreatiecommissie willen jullie langs deze weg ook allemaal bedanken voor de talrijke opkomst . Hierbij proberen we een overzicht te geven van het afgelopen seizoen voor T.C.L. op recreatief gebied. Naar jaarlijkse traditie beginnen we met het hespentornooi , dat naar goede gewoonte een succes was over de ganse lijn . Dankzij de baruitbaters Colette en Martine was gezelligheid troef voor onze T.C.L. leden . In een prachtig decor werd men verwend met een saladebuffet en overheerlijke hespen . De opbrengst van deze avond stelde ons in staat om op de zomerse vrijdagavonden hapjes te serveren.

De ontmoeting met Smeermaas was een beetje minder , dat komt omdat er veel leden van toenmalig Smeermaas aangesloten zijn bij T.C.Lanaken . Met als resultaat weinig inschrijvingen.

De clubavonden werden ook dit jaar een geweldig succes .Alles werd op sportieve en professionele wijze in goede banen geleid door Jeanne . De eerste reeks werd afgesloten met een kleine barbecue . Er werden dan nog drie avonden extra georganiseerd.

De ontmoeting met T.C.Eisden dat voor de tweede maal doorging heeft plaats gevonden onder een goede verstandhouding . De senioren speelden te Eisden en de jeugd in Lanaken .De wisselbekers hebben we dit jaar moeten afstaan aan T.C.Eisden. ( spijtig volgend seizoen beter ) .

De fietstocht ( voorstel van Pietje ) was eens iets anders dan anders . Met de fiets tot As        daarna met de trein tot Eisden en dan terug met de fiets naar Lanaken. Maar toen kwam de kat op de koord , door omstandigheden konden we niet met de trein naar Eisden , maar wel naar Waterschei, halte voetbalterrein K.R.C. Genk . Niet getreurd want de fietsers hadden ondertussen de volledige drankvoorraad al uitgeput,dus de stemming zat er al in . ( wie zegt dat de tennissers niet kunnen drinken? ). Dus verder richting Waterschei.      Maar eerst moesten we de volgwagen bestuurd door JeePee onze vaste begeleider verwittigen , hij moest in Waterschei ons komen vergezellen , want hij stond daar in zijn upie te wachten in Opgrimbie. Al bij al liep alles nog goed af. Achteraf werd er in het clubhuis nog flink nagepraat bij een natje en een droogje. .

De ontmoeting met sappi werd geannuleerd wegens  te weinig inschrijvingen.

De ontmoeting met G.T.M. verliep in beste omstandigheden, dus zeker vatbaar voor een vervolg in 2007.

Als laatste op ons programma was het mosselfeest. Er was een goede organisatie en gezelligheid en sfeer en natuurlijk uitstekende mosselen . Beste dank aan de spelers van H45 IV . die ons vanaf de voormiddag zo goed geholpen hebben met het schoonmaken van de mosselen . ( voorproeven en drank inbegrepen).

Dank je wel aan alle mensen die van ver of kortbij meegewerkt hebben aan het welslagen van dit seizoen.

De recreatievoorzitter mocht dan ook met enige trots verkondigen dat de recreatiecommissie nog springlevend is.

Het clubhuis.

Het clubhuis draaide ook dit jaar weer op volle toeren, er waaide een nieuwe wind aangezien er nieuwe uitbaters waren, we mochten dit jaar Jef en Josiane verwelkomen. Zij zetten hun beste beentje voor en zorgden met de nodige humor ervoor dat men graag op de club vertoefde.

Dankzij voor TCL ongeziene openingsuren, waarop menigeen positief reageerde kenden we ook een omzetstijging niettegenstaande een desastreus seizoensbegin dat volledig in het water viel door de vele regenbuien.

We hopen dat de kantine in 2007 even gezellig blijft en dat het bier van onze nieuwe leverancier even goed zal smaken.

De meest verdienstelijke speelster.

Het bleek al snel te gaan om iemand die erg honkvast is en hondstrouw aan haar clubje.

Ze bleek ook vermaarde familieleden in onze club te hebben.

Ze deed meer dan haar duit in het zakje, zo geeft ze les, helpt ze bij de organisatie van het tornooi en bij diverse jeugdactiviteiten.

Buiten dit alles vindt zij echter ook nog de tijd om erg puike prestaties te leveren op het terrein en blijft zij mee de kop trekken bij de dames.

Na al die uitleg wist natuurlijk iedereen over wie men sprak, de trofee ging in 2006 naar Anke Kaes, die we nog vele jaren hopen aan het werk te zien in ons clubje.