Jaarverslag 2007

Na een verhoging van het aantal betalende leden in 2006 van 726 leden naar 747, kenden we in 2007 opnieuw een terugval tot 720 betalende leden. Misschien dienen we hierbij wel een kleine kanttekening te maken, er werd in 2007 voor het eerst enkel vermelding gemaakt van de leden die effectief betaalden, in tegenstelling met voorgaande jaren waarin men steeds uitging van het aantal bij VTV aangesloten leden.

Misschien een geruststelling voor diegene onder jullie die zich ongerust maakten over zogenaamde zwarttennissers, vanaf dit seizoen is het niet meer mogelijk om te reserveren indien men zijn lidgeld niet betaalde. Vroeger was dit soms wel mogelijk, bijvoorbeeld indien men op de interclublijst stond.

We trachten dus wel om iedereen te geven waar hij recht op heeft, nl. betalen betekent speelkansen en vanzelfsprekend betekent niet betalen dan ook niet spelen.

Betaalden in 2006 reeds 65 leden hun lidgeld voor 2007, dan zagen we hier een verdubbeling in 2007, nl. 130 leden betaalden hun lidgeld 2008 reeds voor 31/12/07. Steeds meer leden maken blijkbaar gebruik van de 10% korting voor vroege betalers, zij vergemakkelijken hiermee ook duidelijk het werk ivm de ledenadministratie. Anderzijds kunnen zij er ook zeker van zijn dat zij vanaf het ogenblik dat de banen openen kunnen reserveren.

• De Interclub.

In de ploegencompetitie telden we 9 dames en 9 heren seniorenploegen, tevens hadden we 7 jongens en 13 meisjes jeugdploegen, samen goed voor 38 ploegen tov 47 in 2006. Dit is echter een bewuste keuze, aangezien wij uit ervaring geleerd hebben dat ploegen met juist voldoende spelers vroeg of laat in spelersnood geraken en zo financiële boetes met zich meebrengen. Tevens opteerden wij ervoor om bij de jeugdploegen erop toe te zien dat de kinderen die competitie wensten te spelen hier ook werkelijk aan toe waren.

Jean-Marie en Bart wisten dit opnieuw  in goede banen te leiden, ondanks de bond die niet liever doet dan boetes uitdelen. Als zij zich echter vergissen kan Jean-Marie wel een tweede keer de volledige planning opmaken, zonder dat zij hiervoor enige boete dienen te betalen.

Zoals ieder jaar plaatsten zich in onze recreatieve club toch weer een behoorlijk aantal ploegen, nl 21 voor de eindronde en als we dan 1 echte uitschieter kunnen vernoemen is het wel de ploeg van Femke Stegen en Laurine Gumienny die bij de meisjes 10 kampioen van Limburg werden en ook in de eindronde van België een erg knappe prestatie neerzetten. Ook vermeldenswaardig is dat de ploeg dames 40 afd 2 kampioen van Limburg werd en dat onze 2 nationaal spelende ploegen, dames 3 en heren 35/4 de eindronde haalden.

•   De klassementen.

Vroeger was sinterklaas altijd de heilige man die de nieuwe klassementen uitbracht, maar in onze moderne maatschappij en met behulp van altijd maar snellere computers, geeft men eind oktober al de klassementsbeslissingen door.

In de hogere regionen van de klassementen is het een zeer rustig seizoen geweest voor onze club met als uitschieters bij de mannen een stijging van drie klassementen voor Jochen Willen naar B+4/6, terwijl  Jannick Krutzen en Bart Boosten beiden 1 trapje hoger gingen.

Gelukkig zijn er de dames om de eer te redden met Carlisi Steffi die er liefst 5 klassementen bij doet en stijgt naar C +15, en dan Teheux Lauren, Bogaers Stefanie en Wijnen Mirthe die er elk 3 klassementen bijdoen, gevolgd door Custers Danielle en Jackers Buana met één rang hoger.

Verder moeten we toch nog even stilstaan bij het parcours dat Croimans Stéphanie dit jaar heeft afgelegd met maar liefst 4 tornooizeges in de Dames 1 reeks maar die spijtig genoeg enkele puntjes te kort kwam om toe te treden tot het hoogste B klassement. Proficiat en volgend jaar doen we er de ontbrekende puntjes wel bij.

Dit jaar zeker de moeite om hierbij iets langer dan gewoonlijk stil te staan.

Het was voor het hoofdbestuur reeds jaren een doorn in het oog dat ons open tornooi niet de aantrekking kreeg die we mochten verwachten, zeker niet als we het aantal inschrijvingen de voorbije jaren vergeleken met deze bij naburig clubs.

Om iets aan dit euvel te verhelpen werd beslist om een nieuwe tornooicommissie op te richten die ons tornooi een nieuw en fris elan moest geven met als doelstelling meer uitstraling, meer ambiance, meer inschrijvingen, meer omzet in de kantine enz.

Omdat het bestuur deze taak er nog onmogelijk zelf kon bijnemen (onderbezetting en overbelasting …)vroeg onze voorzitter Noel aan Jan Harings om deze kar te willen trekken. Al gauw bleek dit een meesterzet van onze voorzitter, hij zette de juiste man op de juiste plaats. Jan slaagde er nog voor de jaarwending in om een comité rond zich te scharen dat weliswaar met hetzelfde probleem kampte als het hoofdbestuur (onderbezetting weet je wel), maar toch de nodige motivatie kon opbrengen om er vol voor te gaan. Jan slaagde erin om samen met Claudia, Adele, Jean en Gerard via vele avondvullende vergaderingen en dito overlegmomenten nieuwe initiatieven te ontwikkelen om zo de beoogde doelstellingen te bereiken.

Een kort en onvolledig overzicht:

• Alle naburige clubs (een 10-tal) werden één of meerdere keren vereerd met een avondlijk bezoek van ons promo-team. Getooid in dezelfde outfit onder het embleem”promo-team tornooi Lanaken”spraken we de aanwezige clubleden persoonlijk aan met de vraag in te schrijven voor ons tornooi. Wie daar onmiddellijk gevolg aan gaf kreeg van ons een aardig presentje. Zo werden enkele tientallen extra inschrijvingen geronseld en vooral…overal werden we enthousiast onthaald en stak men zijn bewondering voor ons initiatief niet onder stoelen of banken.
  • Alle interclubploegen die TC Lanaken bezochten werden door ons promo-team aangemoedigd om een inschrijvingsformulier in te vullen. Zo werden meer dan 50 interclubploegen bereikt.
  • Onze eigen leden maar ook veel leden uit andere clubs werden bestookt met e-mails om in te schrijven en info over onze initiatieven.
  • Er werd een gratis tombola georganiseerd waarbij iedereen bij aankoop van een consumptie tijdens het tornooi een lotje kreeg waarmee je kans maakte op één van de 7 mooie prijzen die iedere avond werden verloot onder de aanwezigen. Deze actie bracht dit jaar vanzelfsprekend geen extra inschrijvingen op maar zorgde wel voor veel extra reclame naar de toekomst toe, als we de vele positieve reactie van de deelnemers mogen geloven.
  • Als klap op de vuurpijl waren er op de finaledag met diezelfde lotjes  dan ook nog eens vele extra prijzen te winnen met natuurlijk als apotheose de verloting van de diepvriezer en een mooi schilderij van Jos Nijssen.
  • Bij de jeugd zorgden we voor een stunt door iedere deelnemer een kans te geven op het winnen van zijn of haar gewicht in liters roomijs. Dat deze actie een grandioos succes was hoeft geen betoog en kon iedere aanwezige vaststellen die de ogen van de winnares heeft gezien toen ze haar prijs in ontvangst mocht nemen.
  • Iedere dag van het tornooi was er een uitgebreide eetstand voorzien en op de finaledag kon iedereen zich tegoed doen aan een heerlijke barbecue aan zeer democratische prijzen. Niet de opbrengst was hier het belangrijkste maar wel  de service aan deelnemers en bezoekers.
  • Onze club, terreinen en terras, werden extra in de bloemetjes gezet en aangekleed met versieringen allerhande om het volgen van de wedstrijden nog aangenamer te maken voor de bezoekers.
  • Onze jongste leden offerden zich regelmatig op om de terreinen tussen de wedstrijden te vegen en ze deden dit vol overgave tot grote tevredenheid van de spelers.

De som van al deze initiatieven zorgde ervoor dat het tornooi van Lanaken dit jaar niet alleen de kaap van de 600 inschrijvingen overschreed ( + 30% ) maar zo mogelijk nog belangrijker, dat de club door dit tornooi op een positieve wijze over de tongen ging in heel tennisminnend Limburg.

Uitgedrukt in cijfers behaalde men volgende resultatengoede resultaten:

In het total werden er 152 meer inschrijvingen weerhouden vergeleken met 2006 hetgeen ons een groeimarge geeft van 33,4%. Van een succes gesproken  Per club geeft dit de volgende cijfers TCL(+52), Limburg Maas (+22), Bilzen(+16), As(+15), Demerstrand(+13) en Waterschei (+9) om de voornaamste stijgers te melden.

Opmerkelijk was dat er bij de jeugdreeksen EJ er slechts 1 inschrijving meer was en dat van de deelnemers slechts 1 op de 5 afkomstig was van TCL. De reeks EM presteerde heel wat beter met een stijging van 15 inschrijvingen waarvan 1 op 3 van onze club. In tegenstelling van de jongens scoorden de heren met bijna 1 op 2 een monsterscore terwijl de dames het niveau van de meisjes evenaarden.

Wat betreft de overwinningen stellen we met plezier vast dat 18 van de 40 reeksen gewonnen werden door TCL leden.

Na het open tornooi, waar ik voor het eerst sinds jaren van een ontspannen veertiendaagse kon genieten aangezien Anke de taak op zich nam om Maurice bij te staan (waarvoor langs deze nogmaals een dank u wel), kon iedereen zich inschrijven voor het clubkampioenschap.

Ondanks dat Maurice en ik zeker niet strijden om het meeste inschrijvingen, vergelijk je de twee (trouwens qua opzet volledig verschillende) kampioenschappen toch steeds een beetje met elkaar. Als ik dit jaar het open tornooi als graadmeter mocht beschouwen voor het clubkampioenschap leek het mij bijzonder moeilijk om hun succes na te doen, aangezien we een ongeziene groei kenden. Door het gebruik van de herhaalde mails (trucje afgekeken van Jan Harings) bleken echter ook de inschrijvingen voor het clubkampioenschap meer dan vlot binnen te komen, en konden we afsluiten met 280 inschrijvingen, waarvan 204 in de seniorenreeksen en 76 in de jeugdreeksen. We mogen dan ook van een succes spreken gezien het aantal deelnemende personen steeg met 35% en het aantal inschrijvingen met 20%.

Dan kwam de jaarlijkse veertiendaagse waarin ik de buienradar meer bekijk als in alle andere weken van het jaar samen. Dit jaar was hij mij echter zeer goed gezind en gaf zelden buien aan op de uren dat wedstrijden gepland stonden, dit in tegenstelling tot de sombere weersvoorspellingen die ik op de radio hoorde. Uiteindelijk diende ik geen enkele wedstrijd te verplaatsen voor het weer, dit betekende echter niet dat er geen verschuivingen plaatsvonden. Ieder jaar zijn er meer en steeds gekkere redenen die men geldig acht om niet op het geplande tijdstip te spelen.

Spijtig genoeg zorgt de herplanning van finales bijna steeds voor een devaluatie van het finaleweekend, dit zal in de toekomst dan ook zoveel mogelijk vermeden worden.

Buiten de organisatie had de wedstrijdleider zich dit jaar echter ook nog enkele sportieve doelen gesteld, zijn doel sinds jaren, nl. het clubkampioenschap in de open heren reeks voor de twintigste keer winnen, daarbuiten het totaal aantal overwinningen zo hoog mogelijk proberen te brengen, maximaal haalbaar dit jaar meegerekend was 58, voor het eerst 5 reeksen winnen in 1 clubkampioenschap en de eer van de mannen hoog houden door de reeks gemengd enkel te winnen.

Als hij dan achteraf terugkijkt en ziet dat hij al zijn sportieve doelen bereikte en dat het clubkampioenschap binnen de voorziene periode afgewerkt werd, kan hij niet anders dan tevreden zijn.

Wat was in 2007 de primeur? Want al in het jaarverslag 2006 werd aangegeven dat de jeugd steeds iets nieuw wil, daarom dit jaar de organisatie van een jeugdfuif voor de eigen leden, dit was zeker een geslaagde avond. Verder ook opnieuw de organisatie van een pastadag, een dag die ook in het verleden reeds succesrijk bleek, men mocht ook nu weer een 200 tal eters begroeten. De opbrengst van de pastadag werd gebruikt om alle jeugdspelers in de interclub met dezelfde outfit te laten spelen.

Ook was er voor het eerst een uitstap naar Walibi, waarover ik achteraf veel dolenthousiaste verhalen hoorde.

Als er 1 evenement niet mocht ontbreken in 2007 na het succes van vorig jaar dan was het wel een tenniskamp met overnachting. En ook dit jaar werd dit weer een voltreffer, zelfs in zoverre dat ik in de wandelgangen al vernomen heb dat men in 2008 de eigen kookkunsten wil laten bewonderen.

Wegens de te hoge kostprijs werd de bowlinguitstap geannuleerd.

Wel was er een uitstap naar Winterwonderland, die erg in de smaak viel.

In de jeugdcommissie noteerden we de komst van Marianne Raets en het afhaken van Ivo Maes.

Om de competitie voor te bereiden werd er een paasstage georganiseerd, waaraan 25 sportievelingen deelnamen.

Om onze jeugdspelers nog meer te motiveren werd er vorig jaar een spaarkaart ingevoerd, met een mooie beloning indien men deze vol kreeg, dit systeem slaat duidelijk aan bij onze jonkies. Dit jaar zijn alle kinderen die een volle spaarkaart in 2007 haalden gaan bowlingen, gevolgd door een eetfestijntje.

Traditiegetrouw werden ook volgende activiteiten weer tot een goed einde gebracht: Verrassingsdag, mini-miditornooi, tenniskampen, ontmoetingen met andere clubs en een sinterklaasfeest.

Bij ons open tornooi mochten we weer deelnemen aan het jeugdsterrencircuit, toch een teken dat men in Limburg met TCL rekening houdt. Om onze jeugd nog een beetje extra steun te bezorgen organiseerde de jeugdcommissie ook dit jaar weer een tombola.

Spijtig genoeg kwam de laddercompetitie wat laat op gang, waardoor men toch diende terug te grijpen naar het traditionele clubkampioenschap, de voornemens voor 2008 zijn hier echter goed, men wil er van in het begin van het seizoen tegenaan gaan.

Traditiegetrouw kende men een massale inschrijving voor de zomer- en de winterlessen.

Om te weten wat er leeft onder de leden stelde de jeugdcommissie ook een enquête op, die nu verwerkt worden en waaruit we de nodige conclusies zullen trekken.

Dankzij de inspanningen van onze jeugdcommissie en niet in het minst van Bart die weer een lijvig dossier diende op te stellen, werden we opnieuw beloond met het label jeugdvriendelijke club.

Het principe kidstennis is ook volledig ingevoerd in de lessen voor onze jeugd tot 12 jaar.

Maar misschien nog het allerbelangrijkste als laatste, we zien steeds meer kinderen die van de tennisclub een soort tweede thuis aan het  maken zijn, waar zij zich kostelijk amuseren met vriendjes en vriendinnetjes, is dit niet waar het uiteindelijk om draait?

Hopelijk wordt dit later niet overschaduwd door niet realistische ambities die dikwijls leiden tot grote ontgoocheling. Samengevat: ambitie is gezond en moet er zeker zijn, maar laat het aub het plezier van het spel niet in de weg staan en geloof het vrij, het gras is niet altijd groener aan de andere kant, ook lijkt dit soms zo.

Hieronder het relaas van 2007 volgens Joris Swennen, voorzitter van de recreatiecommissie:

De clubavonden zijn zoals immer een succes op alle fronten.  De opstellingen der spelers verliep nagenoeg onberispelijk, hier en daar waren er enkelen die laattijdig afzegden, maar al bij al was er een gezellige sfeer. Hierbij een beste dank aan al de spelers en speelsters van T.C.L.en tot de volgende clubavonden in 2008.

De ontmoeting met de Maasvogels op zondag 12 augustus was een van uitzonderlijke gezelligheid. Beste dank aan de leden ( verantwoordelijken ) van de Maasvogels. Er werd getennist op niveau en niet te vergeten was er de nodige drank aan een zeer vriendelijke prijs ( 1 euro ) .Er was ook het nodige voedsel voorzien om de maag te versterken.

De leden van T.C.L. waren goed vertegenwoordigd. De uitslag deed niets ter zake, hoewel volgens J. Vanhoef was er een gelijke stand waarbij er toch enige twijfel was van mij. Al bij al een gezellige boel en tot volgend seizoen te Lanaken.

De ontmoeting met G.T.M. Maastricht op zondag 19 augustus. Deze bijeenkomst is er een waar gezelligheid troef is. De ontvangst was uitstekend met koffie en vlaai ( typisch Nederlands ) voor de aanvang der wedstrijden.  De weergoden waren met ons, op enkele druppels na . Onze vriend Jos en de voorzitter waren persoonlijk in de weer om het ons zo gezellig mogelijk te maken. Na het nodige vocht, en na het tennissen waren er borrelhapjes, eens iets anders dan anders, hetgeen zeer goed in de smaak viel van de leden van T.C.L.

Fietstocht 15 juli 2007. De fietstocht was een bijzonder succes, er werd gefietst naar de Wissen te Stokkem. Een behoorlijk ritje, met natuurlijk een platte band van Joris, het is iedere keer dezelfde die pech heeft ( misschien wel moedwillig). Aangekomen te Stokkem was er een boottocht voorzien, dit noemde men een fluistertocht, met de nodige uitleg door de gidsen ( eigen leden ) wat er zoal te zien was op, naast  en in het water. Enkele hadden een beetje pech, ze waren overbelast, met als gevolg dat ze wat later aan wal kwamen. Sommigen wilden de natuur bezichtigen, ze waren uitgestapt met als gevolg dat ze de tijd vergeten. Iemand kwam terug met een wildvreemde persoon, ze zat achter op de fiets, de overige kwamen al fluisterend terug na sluitingstijd. Bij terugkomst op T.C.L. is er nog gezellig nagepraat en lekker gegeten.

Mosselfeest 22 september . Ik zou zeggen, daar zijn de mosselen weer .Zij waren van een uitstekende  kwaliteit. ‘s Morgens was er een gezellige samenkomst, sommigen hadden al vroeg croissants en champagne aangezien belofte schuld maakt. Vervolgens kwamen de helpers om de mosselen schoon te maken. De ploeg van Mengels  J. heeft ons daarbij flink geholpen. Dan werd er geproefd of de mosselen wel gezond waren, hierbij hebben we iemand die al verschillende jaren op die dag onze chef kok is ( W.J.P.) Tussendoor werd er een drankje geserveerd. De recreatiecommissie heeft zoals ieder jaar formidabel werk geleverd om dit festijn te laten slagen. Laat ons ook maar eens namen noemen, want zij verdienen werkelijk een apart applaus . De koks, Paulette en Frans, de afwasser Jeanne, de helpers aan de friteuse Linda en Marie Jeanne, de garçons Piet en Jean-Marie, de opdieners Colette Wicky en Joris.  Vervolgens was er ook hulp van de jongeren leden van T.C.L.   Door omstandigheden waren er niet bij, door polsblessure Gerda en op reis Adèle.

Het clubhuis draaide ook dit jaar weer op volle toeren, in de kantine zagen we de bekende gezichten weer,  Jef en Josiane konden nu hun ervaring die ze vorig jaar met onze pappenheimers opdeden uitspelen. Zij zetten hun beste beentje voor en zorgden met de nodige humor ervoor dat men graag op de club vertoefde. Van de jongste tot de oudste leden, voor iedereen was er wel een hartelijk woordje.

Ook al waren er de eerste paar dagen enkele klachten ivm de omschakeling naar Haacht, toch bleek het seizoen globaal genomen een voltreffer.

We hopen dat de kantine in 2008 even gezellig blijft en dat men er even graag vertoeft als dit jaar, aan de openingsuren van Jef en Josiane zal het alvast niet liggen, want je moet al echt goed zoeken om naar de kantine te gaan op een uur dat deze dicht is.

Dit jaar een aartsmoeilijke opdracht voor Gerard, hoe kan je nu in godsnaam in raadseltjes gaan praten over iemand die reeds jarenlang ervoor zorgt dat de club niet langs hem kan kijken (en dit in de positieve zin, nl. door de handen uit de mouwen te steken indien het nodig is).

Na 2 zinnen wist dan ook iedereen dat dit jaar de trofee ging naar Jan Harings, iemand over wie ik hier eigenlijk een heel boek zou kunnen schrijven, maar dat zou ons zeker te ver leiden. Hij verdiende deze trofee vooral voor zijn jarenlange en tomeloze inzet voor de club en dit jaar in het bijzonder voor zijn rol als teamchef van het promotieteam van ons open tornooi. Zijn open en eerlijke kijk op een goede clubwerking deed hij zelf al uit de doeken in dropshot.