Jaarverslag 2008

Na een terugval van het aantal betalende leden in 2007 van 747 leden naar 720, kenden we in 2008 opnieuw een stijging tot 737 betalende leden.

We zagen ook een verdere stijging van het  gebruik van de 10% korting voor vroege betalers, diegene die hier gebruik van maakten vergemakkelijkten hiermee ook het werk ivm de ledenadministratie. Anderzijds kunnen zij er ook zeker van zijn dat zij vanaf het ogenblik dat de banen openen kunnen reserveren.

• De Interclub.

In de ploegencompetitie telden we 9 dames en 9 heren seniorenploegen, tevens hadden we 7 jongens en 13 meisjes jeugdploegen, samen goed voor 38 ploegen een status quo vergeleken met 2007. Wij opteerden ervoor om bij de jeugdploegen erop toe te zien dat de kinderen die competitie wensten te spelen hier ook werkelijk aan toe waren.

Jean-Marie en Bart wisten dit opnieuw  in goede banen te leiden. Voor Jean-Marie was het een speciaal seizoen aangezien hij aankondigde dat het zijn laatste seizoen als interclubleider zou zijn. Verder werd er zorg voor gedragen dat Marianne klaar gestoomd werd om in 2009 de fakkel over te nemen.

3 seniorenploegen en 5 jeugdploegen haalden de eindronde, de jeugdploeg meisjes 9 werd Limburgs finalist en de meisjes 12/2 werden zelfs Limburgs kampioen, beiden na een erg spannende eindstrijd.

Onze nationale damesploeg diende barragewedstrijden te spelen om het behoud te verzekeren, ze strandden op 1 zege van de redding maar werden in 2009 toch terug opgevist om aan de nationale reeksen deel te nemen.

•   De klassementen.

Het opmerkelijkste resultaat werd zeker gerealiseerd door Stephanie Croimans die vorig jaar op een haar na het hoogste B-klassement B-15/4 miste, maar dit jaar revanche nam en haar doel bereikte.

De grootste sprong maakte Natasha Kovac die maar liefst 5 klassementen steeg, terwijl we nog 3 spelers met een stijging van 3 klassementen noteerden, nl Mirthe Wijnen, Jan Van Riet en Pierre Krutzen.

De noeste arbeid van ons promotieteam heeft ons weer een mooie sprong vooruit (wat betreft het aantal inschrijvingen) opgeleverd. Liefst 711 tennisliefhebbers voelden zich geroepen om hun kunsten te tonen op ons tornooi. Ook de leden van TCL lieten zich danig gelden met een meeropkomst van liefst tachtig vergeleken met vorig jaar.  Spijtig genoeg moesten er enkele spelertjes  zonder spelen naar huis omdat er in bepaalde reeksen het minimum aantal om te starten niet bereikt werd. Maar niet getreurd, er bleef nog genoeg mooi volk om de supporters te vermaken. Wie zegt veel inschrijvingen, zegt natuurlijk ook veel supporters, en dat hebben we wel gemerkt. Telkens wanneer het weer een beetje van de partij was zaten de tribunes mooi vol. Josianne en Jef zullen ook wel gemerkt hebben dat het kraantje gestaag liep. En wonder boven wonder, niettegenstaande het weer niet zo schitterend was, op de cruciale momenten was het echt zomerweer en konden we genieten van het spektakel, op en naast de pleinen. Ook de hongerige magen  werden niet vergeten en elke avond kon men zich te goed doen aan lekkere frietjes en alles wat daar zo bij hoort,  bediend door de leden van het promotieteam en de recreatiecommissie. Dit viel zodanig in de smaak dat er soms een bordje “uitverkocht” hing aan de eetstand.

De finaledag was zowat de weerspiegeling van gans ons tornooi, dikke matchen met mooie winnaars en even knappe verliezers. De introductie van het Kids-gebeuren bewees dat er ook hier al spektakel is en dit is zeker een trekpleister is voor ouders en grootouders. Dus met een stralende zomerzon kon het niet meer stuk. En ja de weergoden waren ons goed gezind tot en met de prijsuitreiking. De spelers van Lanaken hebben hun beste beentje voorgezet om de mooiste prijzen in eigen huis te houden en zijn daar ook goed in geslaagd.

Een tornooi heeft natuurlijk ook nood aan organisatie en structuur, want anders loopt alles in het honderd. Vorige jaren was Maurice zowat de duivel doet al, maar vanaf dit jaar mogen we zeker spreken van een team. Samen hebben Anke en Maurice  alles in goede wegen geleid en zij verdienen een dikke proficiat want het geleverde werk was”af”.

Dit jaar keken wij ernaar uit of we het recordaantal inschrijvingen van vorig jaar konden evenaren en dit lukte wonderwel want we noteerden 311 inschrijvingen tov 280 in 2007. Deze stijging kwam er vooral bij de jeugd dankzij inspanningen van Marianne, Eddy en Bart die hiervoor de nodige telefoontjes pleegden we kenden dan ook een stijging van 76 naar 99 deelnemers. Bij de volwassenen deed de tactiek van de herhaalde mails weer zijn werk we kenden een stijging van 204 naar 214 inschrijvingen.

Het aantal deelnemende personen daalde echter  van 233 naar 209, dit komt omdat er vorige jaren dubbeltellingen waren door de aparte organisatie van jeugd en volwassenen. Jeugd die zowel bij de senioren als de volwassenen speelden werden hierdoor in het verleden 2 keer geteld.

Van één kant ben je natuurlijk blij met meer inschrijvingen, want dit duidt er toch op dat het clubkampioenschap nog een zekere aantrekkingskracht heeft, anderzijds begin je dan natuurlijk ook met een klein hartje de weersvoorspellingen te volgen, zeker als blijkt dat er op de zaterdagen nog enkele interclubontmoetingen en een jeugdontmoeting doorgaan op onze banen. Gelukkig kregen we volgens mij de droogste veertiendaagse van deze zomer, enkel op de middelste zaterdag dienden een paar wedstrijden uitgesteld te worden.

Door de medewerking van de deelnemers lukte het dan ook om binnen de vooropgestelde veertien dagen alle wedstrijden te spelen. 1 les heb ik echter wel geleerd: hou als wedstrijdleider steeds de touwtjes zelf in handen en laat de spelers niet teveel onder elkaar regelen, want dit zorgt blijkbaar voor grotere problemen ipv voor de verhoopte oplossingen.

Iedereen alvast bedankt voor de deelname, aan de winnaars een dikke proficiat en aan de anderen, probeer het volgend jaar zeker opnieuw, heb je niet gewonnen, hopelijk heb je toch een gezellige tijd beleefd.

Ook dit jaar werden er weer clubkampioenschappen voor de jeugd georganiseerd.
Het jeugdbestuur wilde dit dit jaar op een andere manier organiseren. Het poulesysteem werd opnieuw ingevoerd, omdat de doelstelling moet zijn dat de jeugd zoveel mogelijk wedstrijden zou kunnen spelen => ' deelnemen is belangrijker dan winnen '.
Een primeur voor de Tennisclub van Lanaken was de invoering van de ' dubbels bij de jeugd ' : dubbel gemengd, dubbel meisjes en dubbel jongens.
99 jeugdleden schreven zich in voor de enkels (76)  en dubbels (23 koppels) Dit aantal overtrof alle verwachtingen want hierdoor moesten er 141 wedstrijden gespeeld worden en dit gespreid over twee weken.
Alle kwalificatiewedstrijden konden zonder uitstel op woensdagnamiddag en in het weekend gespeeld worden. De halve -en finalewedstrijden waren gepland voor het weekend van 20 en 21 september.

Na een aantal spannende kwalificatiewedstrijden, vooral in de dubbels gemengd, waren alle halve finalisten gekend. Iedereen was klaar om in het finaleweekend het beste van zichzelf te gaan geven.
Sommige wedstrijden werden pas beslist in een derde set en dan nog in de tie-break. Maar toch bleef alles binnen de tijdslimieten zodat onze voorzitter van het jeugdbestuur de prijsuitreiking op tijd kon beginnen.
Het jeugdbestuur had er ook dit jaar weer voor gezorgd dat zowel de winnaar als de finalist een mooie beker als beloning mocht ontvangen.

Hieronder een overzicht van 2008 bezorgd door Bart Boosten, voorzitter van de jeugdcommissie.

Zoals de jeugd het ondertussen reeds gewoon is kwam ook in 2008 het jeugdbestuur weer met een overvolle agenda.

Het jaar werd begonnen met de verrassingsdag voor iedereen met een volle spaarkaart. In 2008 zijn we met iedereen naar de bowling geweest en nadien samen gegeten. De verrassingsdag van 2009 is ondertussen ook al achter de rug en in 2010 zal er weer iets anders gedaan worden voor iedereen met een volle spaarkaart. Stempels verzamelen dus !

Een enquete over het jeugdbeleid gevolgd door een infosessie voor de ouders werd ook georganiseerd om een goede communicatie aan te houden tussen de ouders en het jeugdbestuur.

In 2008 werd er de hele zomer een jeugdclubavond gehouden. Voor de volwassenen om 7 uur hun clubavond doen klopt de jeugd een balletje van 5 tot 7 uur. Motto hier is dat iedereen moet kunnen spelen en ook eens tegen andere spelers dan normaal. Bij goed weer gaat dit het hele zomerseizoen door behalve tijdens tornooi en clubkampioenschap.

Ook in de jeugdinterclub stonden we weer goed ons mannetje. Met 21 ploegen waar er maar liefst 13 de eindronde haalden kunnen we zeker spreken van een succes. Ook dit jaar hadden we ook weer 1 ploeg die zelfs kampioen van Limburg geworden is.

Eind juni werd er weer een verrassingsdag gepland. Vele spelletjes voor alle leeftijden gevolgd door frietjes maakten ook dit weer een heel gezellige dag.

In juli hadden we dan ook weer ons jaarlijks tornooi met een record aantal jeugdinschrijvingen. Snoepzakken werden weer voorzien voor alle jeugd. Een grote jeugdtombola diende om de jeugdwerking te sponsoren. Veel goede resultaten van onze jeugd maar vooral veel gezelligheid met heel veel jeugd aanwezig tijdens ons tornooi maakte dit tornooi voor het jeugdbestuur zeer goed.

Het tenniskamp met overnachtingen is ondertussen zeer bekend aan het worden. Dit jaar hebben we zelfs onze begeleiders laten slapen in de eetzaal omdat er anders geen plaats meer zou zijn voor iedereen. Veel tennissen, maar vooral veel spel en plezier maken dit altijd een onvergetelijke ervaring. We hopen dan ook dit jaar weer veel inschrijvingen te zien, maar aan het aantal vragen te horen zal het weer heel snel volzet zijn.

Ook hebben we een aantal ontmoetingen gehad met andere clubs. We zijn dit jaar op bezoek geweest bij Limburg Maas en T.C. de Burcht zijn bij ons geweest. Iedere keer werd dit gevolgd door gezamelijk nog iets te eten. Niet dat het hier om winnen draait, maar Lanaken won iedere keer J.

In September hadden we ons clubkampioenschap voor de jeugd. Hier hadden we een record aantal inschrijvingen. Doordat we ook nog eens met poules werkten in veel reeksen zodat iedereen meerdere wedstrijden kon spelen, was de planning goed gevuld. De winnaars gingen allemaal weer naar huis met een mooie beker na een leuk tornooi.

Om het zomerseizoen af te sluiten werd er dit jaar voor de 2de keer een jeugdfuif georganiseerd. De fuifgangers met een gemiddelde leeftijd van nog geen 10 jaar maken er altijd een heel feest van. Goede muziek, drank en hapjes maken het geheel af.

Het winterseizoen is dan terug een beetje rustiger voor het jeugdbestuur. De organisatie van een kidstennis tornooi, sinterklaas die langs komt en alle voorbereidingen voor de pastadag en verrassingsdag zorgen er toch weer voor dat we wisten wat te doen.

Zoals je ziet weer een heel drukke agenda en de agenda van 2009 ziet er minstens even druk uit. We kunnen dit natuurlijk alleen maar door een goed jeugdbestuur en daarom wil ik als voorzitter nog even iedereen bedanken voor al hun hulp gedurende het jaar!

Hieronder het relaas van 2008 volgens Joris Swennen, voorzitter van de recreatiecommissie:

Voor vele spelers en speelsters was het een goed seizoen, voor andere echter een minder seizoen. Maar niet getreurd voor ons (de recreatie) was het een schitterend en sportief seizoen.

Het hespentornooi was zoals gewoonlijk zeer goed ,het eten was buitengewoon, de gezelligheid was perfect, de helpers van de commissie hebben hun uiterste best gedaan, de baruitbaters waren zeer bedreven en gedienstig (zoals altijd), maar de inschrijvingen waren nogal aan de lage kant, en in verhouding tot de inspanning voor dit evenement was de opkomst maar slapjes. Maar geen gezever en gezeur, wij zetten door , U ook zeker.

De clubavonden die waren goed , maar zijn  voor verbetering vatbaar,zoals het afmelden wat niet zoals afgesproken op tijd gebeurde enz . Maar al bij al niet geklaagd. Waarschijnlijk zal er voor het volgend seizoen een wijziging doorgevoerd worden. Zowel de manier van inschrijven als van plannen zal aangepast worden. U zal dit alles wel op tijd van ons vernemen bij de volgende inschrijvingen op het infobord. ( De planning zal niet meer door Jeanne gedaan worden , langs deze weg alvast bedankt  voor al die jaren van gedrevenheid ) .

De fietstocht was een geslaagde organisatie. Vooreerst bedankt voor de talrijke inschrijvingen. Deze tocht samen met de bijkomende activiteit “het blote voetenpad in Zutendaal” was een geslaagde combinatie. Iedereen was tevreden , op een enkeling na , die klaagde omdat er wat steentjes of houtschilfers lagen of dat er hier en daar een plas was. Sommigen schreeuwden van de pijn , andere van blijdschap. Na terugkomst in het cafetaria hadden we veel dorst en hebben we lekker gegeten .( een kleine opmerking, iemand die zei het volgende : nu moeten we nog betalen om pijn te hebben, nietwaar Marc C? )

De ontmoeting met de Maasvogels is niet doorgegaan . De rede: er waren te weinig inschrijvingen van T.C.Lanaken . Ik verontschuldig mij daarvoor , zeker omdat er wel een volledige lijst was van de Maasvogels . We hopen dat in 2009 recht te zetten, en de ontmoeting zal dan ook nogmaals in Lanaken doorgaan .

De ontmoeting met G.T.M. was een overdonderend succes . Aan inschrijvingen geen gebrek. Deze bijeenkomst verliep zeer spontaan. Tevens werd er goed getennist, de uitslag doet weinig ter zake. Het was een fijn samenzijn onder elkaar, ook na de wedstrijden, dit had als gevolg dat er goed gegeten en gedronken werd. Ook onze vriend Jos van G.T.M. was zeer tevreden, als afsluiter gaf hij een toespraak en werd een rondje gegeven van G.T.M. en van T.C.LANAKEN. ( tot volgend seizoen bij G.T.M.)

De verkoop van de kaarten voor het mosselfeest was dit seizoen buiten verwachting. Dit hebben we te danken aan de uitbaters van het cafetaria. Er was een kleine overrompeling, sommigen moesten iets langer wachten om aan tafel te gaan . Al bij al niet zo erg want dat kwam ten goede voor het cafetaria, er werd nl menig pintje meer gedronken . Wij zullen proberen om de volgende gelegenheid er iets meer werk van te maken, zoals het terras dicht maken en te verwarmen. Een dankwoord aan al de leden van de recreatiecommissie en al de anderen , die geholpen hebben met de voorbereidingen (de ploeg van J.M.). Samen hebben wij menige kilos mosselen schoongemaakt en geproefd, met daarbij het nodige vocht. Zo ziet u maar wat men kan teweegbrengen met helpende handen.

Het clubhuis draaide ook dit jaar weer op volle toeren, in de kantine zagen we de bekende gezichten weer,  Jef en Josiane konden nu hun ervaring die ze de vorige jaren met onze pappenheimers opdeden uitspelen. Zij zetten hun beste beentje voor en zorgden met de nodige humor ervoor dat men graag op de club vertoefde. Van de jongste tot de oudste leden, voor iedereen was er wel een hartelijk woordje.

Na een aarzelend begin tengevolge van de mindere weersomstandigheden werd het ook voor onze uitbaters weer een voltreffer.

We hopen dat de kantine in 2009 even gezellig blijft en dat men er even graag vertoeft als dit jaar, aan de openingsuren van Jef en Josiane zal het alvast niet liggen, want je moet al echt goed zoeken om naar de kantine te gaan op een uur dat deze dicht is.

Dit jaar gaven zeker de sportieve prestaties de doorslag, met als onvermijdelijk gevolg dat onze laureaat op het ogenblik van de uitreiking nog op de criteriumfinale vertoefde. Hij haastte zich echter om nog dezelfde avond deze gegeerde trofee in ontvangst te komen nemen.

Hij speelde maar liefst 89 competitiewedstrijden, en verloor slechts 1 enkelwedstrijd en 3 dubbelwedstrijden, onze wijzen hadden het dit jaar dan ook makkelijk en gaven de trofee aan Jan Van Riet, die een subliem parcours aflegde.