Jaarverslag 2009

Net als in 2008 sloten we 2009 af met meer dan 730 betalende leden, om juist te zijn 732.

We zagen ook nog altijd een verdere stijging van het  gebruik van de 10% korting voor vroege betalers, een gevolg van de economisch moeilijkere tijd? In ieder geval zorgen diegene die hier gebruik van maakten dat het werk ivm de ledenadministratie eenvoudiger verloopt. Anderzijds kunnen zij er ook zeker van zijn dat zij vanaf het ogenblik dat de banen openen kunnen reserveren.

• De Interclub

In de ploegencompetitie telden we 10 dames en 10 heren seniorenploegen, tevens hadden we 6 jongens en 10 meisjes jeugdploegen, samen goed voor 36 ploegen tov 38 in 2008. Wij opteerden ervoor om bij de jeugdploegen erop toe te zien dat de kinderen die competitie wensten te spelen hier ook werkelijk aan toe waren en vroegen daarom hulp van de trainers bij de indeling.

Marian en Bart wisten dit opnieuw  in goede banen te leiden. Voor Marian was het haar eerste seizoen als interclubleider, maar wie dit niet wist heeft dat zeker niet niet gemerkt, zij leidde het gebeuren in goede banen alsof ze nooit iets anders gedaan had.

11 seniorenploegen en 7 jeugdploegen haalden de eindronde zondermeer een puik resultaat.

We telden 2 finalisten van Limburg, nl de Heren V en de Dames 40 II B, de ploeg die het verst geraakte was echter de ploeg Dames V die kampioen van Limburg werd en zo doordrong tot de nationale eindronde, waar ze echter jammerlijk verloren in de eerste ronde.

Onze nationale damesploeg verzekerde zich dit jaar opnieuw van het behoud zodat er ook in 2010 tennis op niveau zal te zien zijn.

• De klassementen.

Lijsttrekker blijft Stephanie Croimans die haar vorig jaar behaalde B-15/4 klassement met verve verdedigde.

De grootste sprong maakte Harold Kostons die maar liefst 4 klassementen steeg, terwijl we nog 5 spelers met een stijging van 3 klassementen noteerden, nl Bogaers Stephanie, Hustinx Jordy, Keulen Julie, Mirthe Wijnen en Jan Van Riet, deze laatste 2 zelfs voor het tweede jaar op rij.

Zoals we dat de laatste jaren gewoon zijn is  er nog steeds een stijdende lijn in het aantal deelnemers aan ons tornooi met een totaal van 690 weerhouden inschrijvingen tegenover de 674 van vorig jaar.  Dus de inspanningen van ons tornooicomité werpen hun vruchten af. Dat is niet alleen te merken aan het aantal deelnemers, maar ook het aantal bezoekers van de frietkraam en het aantal deelnemers aan de BBQ op de slotdag. Het bestuur heeft ook een stevige duit in het zakje gedaan met de aankoop van de tent (locatie van het frietkot) en vooral een nieuwe BBQ zodat we de mensen in een minimum van tijd konden bedienen en de helpers het ook een stuk comfortabeler hadden om de gerechten te bereiden (een goede investering voor de komende jaren).Ook  de dagelijkse gratis tombola waarvoor je loten ontving bij iedere consumptie was een groot succes, terwijl de jeugd de betalende jeugdtombola vakkundig aan de man bracht.De tornooicommissie heeft ook, met de steun van de clubkas, gezorgd voor mooie prijzen, geschonken door de milde sponsors.

Gezien het weer voor negentig procent gunstig was mochten we ons ook verheugen in de aanwezigheid van talrijke supporters die dan ook nog regelmatig een droge keel hadden wat natuurlijk weer ten goede kwam aan de omzet van de bar. Josianne en Jef hebben met brio deze vuurproef doorstaan, want de vele nachtelijke uurtjes werden voor hen gevolgd door de matinées voor de opa’s en op dinsdag de lady’s morning.

Het sportieve gedeelte van ons tornooi mocht er ook zijn, met talrijke mooie winnaars na spectaculaire wedstrijden en ,het mag gezegd worden, talrijke overwinningen voor de thuisspelers, wat toch laat zien dat we heel wat kwaliteit in eigen huis hebben.

Over de tornooileiding kunnen we  kort zijn, zoals altijd was de organisatie perfekt en nu men ook de moderne toer opgaat zodat men het dagprogramma thuis op de PC kan volgen is het comfort voor de supporters weer toegenomen. Om af te sluiten wil ik een woordje van Maurice citeren : dit was een heel mooi tornooi, vooral omdat de wedstrijdleiding niet heeft moeten optreden om onsportieve spelers terecht te wijzen.

Dit jaar haalden we net als in 2008 de kaap van 300 inschrijvingen. De vervanging van de demonstratiereeks enkel gemengd door de jeugd-seniorendubbel was hier zeker niet vreemd aan. Zo zie je maar weer, verandering van spijs doet eten.

Het aantal deelnemende personen bleef ook dit jaar boven de 200, zodat we globaal van een status-quo tov 2008 kunnen spreken.

Om de vergelijking met 2008 helemaal te laten kloppen viel ook tijdens deze veertiendaagse het weer reuze mee.

Door de medewerking van de deelnemers lukte het dan ook om binnen de vooropgestelde veertien dagen alle wedstrijden te spelen, ook al diende 1 finale op een later dan gepland tijdstip door te gaan, waardoor de spelers natuurlijk iets meer hinder ondervonden van de gezellige sfeer op het terras en in de kantine. Als wedstrijdleider dien je echter de kerk in het midden te houden en geef je op zo’n moment voorrang aan de sfeer aangezien de beschikbare speeltijd voor de wedstrijden toen al lang verstreken was.

Er was slechts 1 klein minpuntje wat mij betreft. Doordat de meeste van onze B-spelers en B-speelsters de enkelspelreeksen van het clubkampioenschap links lieten liggen, wordt eigenlijk de waarde van een clubkampioenschapstitel een beetje gedevalueerd, ik hoop dan ook van ganser harte dat zij volgend jaar opnieuw deelnemen, zodat de clubkampioen weer het gevoel heeft “ik ben dit jaar de beste van de club”.

Zoals al tijdens de prijsuitreiking aangekondigd was dit in principe mijn laatste clubkampioenschap als hoofdwedstrijdleider. We zijn al volop bezig om een goed team samen te stellen voor volgend jaar, de nieuwe hoofdwedstrijdleider heeft zijn kandidatuur al gesteld. Ik hoop dan ook van de deelnemers dat zij zich soepel opstellen, zodat we deze VRIJWILLIGER voor jaren aan dit evenement kunnen binden.

Langs deze weg alvast bedankt voor de jarenlange samenwerking en veel succes aan mijn opvolger.

Hieronder een overzicht van 2009 bezorgd door Bart Boosten, voorzitter van de jeugdcommissie.

We kunnen het jaar 2009 zeker weer een geslaagd jaar noemen voor de jeugdwerking in T.C. Lanaken. Dit jaar stond ook in het teken van het 35-jarig bestaan van de club.

We hadden dit jaar ook weer een heel vol programma voor de jeugd met nog steeds als doel dat er voor ieder kind activiteiten waren zowel om sportief vooruitgang te maken als om een groep vrienden te maken. Op alle activiteiten was het dit jaar dan ook zeer duidelijk dat de jeugdgroep een grote groep vrienden vormen.

Het jaar 2009 werd onmiddellijk goed gestart met een verrassingsdag voor alle kinderen met een volle spaarkaart. Kinderreceptie met daarna samen tennissen gevolgd door cinema. Een zeer geslaagde dag zeker omdat er weer veel kinderen hun kaart vol gespaard hadden.

Om ervoor te zorgen dat we al deze activiteiten kunnen organiseren moeten we natuurlijk ook geld verzamelen. Hiervoor werd er ook dit jaar weer een pastadag georganiseerd.

Met de start van het zomerseizoen wordt de jeugd weer klaargestoomd voor het interclubseizoen via de paasstage. De interclub zelf verliep zeer goed, de helft van de jeugdploegen haalde de eindronde. In tegenstelling tot de afgelopen 2 jaar hadden we geen Limburgse kampioenen bij de jeugd. Een damesploeg waar toch verschillende jeugdspelers aan deelnamen slaagde er wel in Limburgs kampioen te worden.

Gedurende de hele zomer organiseerden we dit jaar ook weer de jeugdclubavonden. Het eerste uur was vooral gericht op de ‘kleineren’ terwijl de iets oudere jeugd conditie training kreeg. Het 2de uur werd er dan getennist door de oudere jeugd. Zelfs met 8 pleinen ter beschikking was het dikwijls moeilijk om alles gepland te krijgen. Een groot succes dus.

Voor het tornooi werd er nog een verrassingsdag voor de jeugd georganiseerd. Jaarlijks iets nieuws waar iedereen zich kan amuseren.

Het tornooi op zich kende veel jeugdinschrijvingen en de tombola verliep opperbest. We moesten zelfs de verkoop vervroegd stoppen wegens uitverkocht. Vooral de sluiting van het tornooi was memorabel. Het was 1 groot feest zowel voor jong als oud. Hopelijk kunnen we dit nog eens evenaren!

Tenniskampen zijn ondertussen ook niet meer weg te denken. Iedere week volzet dus vroeg inschrijven blijft de boodschap. Ook het overnachtingskamp was na 2 dagen volzet. Meer en meer leden plannen hun vakantie in teken van dit overnachtingskamp.

Dit jaar planden we voor het eerst het jeugdclubkampioenschap een week eerder dan de volwassenen. Dit maakte de planning iets eenvoudiger en kwam zeker ten goede aan het verloop van het clubkampioenschap.

Om het buitenseizoen af te sluiten hielden we traditioneel een jeugdfuif. Dit jaar werd deze voorafgegaan door een griezeltoch. Veel gillen en verschieten en nadien shaken op de dansvloer.

De VTV had ondertussen hun heel systeem van jeugdvriendelijke club aangepast. Ze gingen het ‘makkelijker’ maken. Het resultaat was meer dan 80 criteria die we moesten bewijzen in plaats van een tiental. We scoorden zeer goed, maar kregen toch geen erkenning omdat we aan 1 criteria niet voldeden. De bijgeschoolde trainer B. Dit is ondertussen in orde voor het volgend seizoen.

Zoals reeds in het begin verteld stond dit jaar eigenlijk in het teken van het 35 jarig bestaan. Een groot feest met een geweldige groep die kwam optreden. Wij konden als jeugdbestuur natuurlijk niet achterblijven en gingen ook een optreden verzorgen. Vele weken samenkomen om dingen te verzinnen en vooral veel lachen. Op dit feest was er natuurlijk ook de huldiging van Danny.

De hele jeugdwerking werd afgesloten met een sinterklaasfeest. De heilige man kwam weer op bezoek en had enkele pieten bij. Hij had weer lekkere snoep bij want al onze kindjes zijn weer braaf geweest J.

Zoals je ziet, weer een heel druk jaar. Dit kan natuurlijk alleen met een sterk jeugdbestuur. Nogmaals wil ik iedereen bedanken voor hun inzet en het is geweldig te zien hoe goed we allemaal samenwerken.

Hieronder het relaas van het seizoen 2009 door de ogen van Joris Swennen.

Vooreerst wil Joris al de leden van T.C.L. bedanken voor hun grote opkomst tijdens de georganiseerde evenementen.

Het hespentornooi was weeral een groot succes. Voldoende deelnemers en een goede sfeer, meer moet dat niet zijn . De hespen en bijhorigheden waren zeer lekker. Dit is zeker voor herhaling vatbaar.

De clubavonden staken in een nieuw kleedje. De nieuwe formule was echter geen succes. De spelers van het eerste anderhalf uur waren al huiswaarts vooraleer de tweede groep moest beginnen . ( dit is ook niet goed voor de kantine ). Volgend seizoen keren we dan ook terug naar twee keer een uur spelen.

De fietstocht naar de mergelgroten in Zichen Zussen Bolder met daarna een etentje in de smokkelhoeve te Vroenhoven was een buitengewone meevaller . Er werd lustig gefietst met een halte aan de kerk . Het parcours was misschien voor enkele onder ons niet gemakkelijk,misschien een beetje te zwaar, maar niet getreurd er is al iemand die zich een electro fiets heeft aangeschaft . Wij zullen proberen om meer vlakkere wegen te zoeken (hetgeen niet gemakkelijk is).

De ontmoeting met de Maasvogels was zoals immer een goede opkomst . Alhoewel dit alles een week werd uitgesteld door de regen , maar niet getreurd ,iedereen was weer op post . Er was een goede sfeer en sportiviteit .

De ontmoeting met G.T.M. was bijzonder goed , het onthaal was buitengewoon . Jos van G.T.M. zorgde voor de indeling der ploegen . Wij hebben ons goed geamuseerd, tevens waren wij goed vertegenwoordigd .

De busreis naar COCHUM ,die gepland was in het kader van het 35 jarig bestaan van T.C.L. Dit was een zware tegenvaller , men kon voor zeer weinig geld meegaan . Er was ter plaatse wijnproeven voorzien . De inschrijving was zeer miniem zodat we genoodzaakt waren om deze activiteit af te lassen.

Het mosselfeest is een traditie die ieder jaar van succes verzekerd is. Een speciaal woordje van dank voor de helpers die s morgens al vroeg in de weer waren om de mosselen schoon te maken is hier zeker op zijn plaats. De verkoop was uitmuntend (dank voor de verkoop der kaarten aan de uitbaters van het cafetaria) . De mosselen waren van een goede kwaliteit en de helpers waren allen topvorm.

Wij zien mekaar terug in het cafetaria voor een nieuw seizoen.

Dank aan allen die dit mogelijk gemaakt hebben,tevens dank aan het hoofdbestuur die ons altijd hebben gesteund.

Het clubhuis draaide ook dit jaar weer op volle toeren, in de kantine zagen we de bekende gezichten weer,  Jef en Josiane konden nu hun ervaring die ze de vorige jaren met onze pappenheimers opdeden uitspelen. Zij zetten hun beste beentje voor en zorgden met de nodige humor ervoor dat men graag op de club vertoefde. Van de jongste tot de oudste leden, voor iedereen was er wel een hartelijk woordje.

Aangezien dit jaar het weer ook meeviel werd het ook voor onze uitbaters weer een voltreffer.

We hopen dat de kantine in 2010 even gezellig blijft en dat men er even graag vertoeft als dit jaar, aan de openingsuren van Jef en Josiane zal het alvast niet liggen, want je moet al echt goed zoeken om naar de kantine te gaan op een uur dat deze dicht is.

Dit jaar waren zowel extra sportieve als sportieve prestaties aanleiding voor de toekenning.

De trofee ging naar iemand die er niet naar kijkt om een uurtje extra voor de club te werken, net zoals hij er tijdens een training nooit probeert de kantjes vanaf te lopen.

Hij heeft een mooi team samengesteld dat het jeugdbeleid binnen TCL in goede banen leidt, dus iemand die zowel bij het sportieve (interclub, tornooi en clubkampioenschap) als bij de organisatie (jeugdwerking, interclub en hoofdbestuur) alom tegenwoordig is, de trofee ging dan ook onder een groot applaus naar Bart Boosten.