Jaarverslag 2010

We sloten 2010 af met 794 betalende leden tov  732 eind 2009, toch een mooie stijging met 10% , terwijl in Limburg het ledenaantal globaal met 1,8% daalde en globaal voor VTV constant bleef tov 2009.

Toch verlengde 17% van de leden van 2009 hun abonnement niet. Moeten we ons hier grote zorgen om maken? We denken van niet aangezien we jaarlijks een uitval van ongeveer één vijfde van de leden zien. Zolang er voldoende nieuwe krachten bijkomen is dit geen probleem. Ook uit de bevraging van deze groep blijkt dat dit zeer weinig te maken heeft met factoren die wij kunnen beïnvloeden.

70% van onze leden maakt  gebruik van de 10% korting voor vroege betalers en is dan ook zeker dat ze vanaf aanvang seizoen kunnen reserveren.

De interclub

In de ploegencompetitie telden we 13 dames en 13 heren seniorenploegen, tevens hadden we 8 jongens en 10 meisjes jeugdploegen, samen goed voor 44 ploegen tov 36 in 2009. Wij opteerden ervoor om bij de jeugdploegen erop toe te zien dat de kinderen die competitie wensten te spelen hier ook werkelijk aan toe waren en vroegen daarom hulp van de trainers bij de indeling.

Marian en Bart wisten dit opnieuw  in goede banen te leiden. Voor Marian was het haar tweede seizoen als interclubleidster, zij leidde het gebeuren met een jaartje praktijkervaring in goede banen alsof ze nooit iets anders gedaan had.

13 seniorenploegen en 9 jeugdploegen haalden de eindronde zondermeer een puik resultaat.

We telden 5 finalisten van Limburg, nl Dames 4, Dames 40/2, Heren 60/2 , Heren 45/2, en Jongens 12/3, twee laatstgenoemde ploegen werden ook daadwerkelijk Limburgs kampioen.

Onze nationale damesploeg haalde ook de eindronde en werd dankzij dit resultaat in 2011 opgevist om voor het eerst in de geschiedenis van TCL in tweede nationale uit te komen.

Van de 290 geklasseerde spelers die TCL telt, waren er in 2010 229 die hun klassement behielden, we telden 23 dalers en 38 spelers wisten hun klassement te verbeteren.

We zagen ook enkele uitschieters, er waren nl. 8 spelers die maar liefst 3 klassementen stegen, absolute topper was echter Tessa Aanhane die er maar liefst 4 klassementen in één klap bij deed.

Bij de heren zien we dat Alexander Kneepkens momenteel het hoogste klassement heeft met B-15/2, enkel spijtig dat men als men de VTV-lijsten opvraagt deze speler die van jongsaf bij Lanaken tennist niet ziet staan, aangezien VTV de speler enkel aan de hoofdclub toewijst.

Verder zien we dat het aantal B-spelers gelijk bleef in vergelijking met vorig jaar.

Het criteriumtornooi.

In tegenstelling met andere tornooien waar men sprak van véél minder inschrijvingen, kon TCL de schade beperken tot een verlies van een twintigtal inschrijvingen of 4%  in vergelijking met 2009 (maar dat was wel een topjaar). Ook in vergelijking met het totaal in Limburg is dit geen slecht resultaat aangzien hier de inschrijvingen met 10% daalden.

Verder is een opvallende vaststelling dat Lanaken van alle clubs in Limburg, met 48 reeksen het meeste reeksen organiseert, dus blijkt de vraag naar nog meer reeksen (met als doel een reeks op ieders maat?) toch wel ongegrond.

Bij deze konden we voor het eerst in onze tornooigeschiedenis de deelname noteren van een speelster met een A-klassement en als we zien welk resultaat onze Stéphanie daar liet noteren dan hoeven wij zeker niet te blozen. Ook in Lanaken is er kwaliteit.

De uitslagen van iedereen onder de loep nemen zou ons te ver leiden maar we mogen toch zeggen dat we verschillende uitschieters genoteerd hebben.

De organisatie van zo een tornooi vraagt natuurlijk, voor ,tijdens en na afloop veel  werk in de schaduw, vooral van de tornooileiding, we moeten er elk jaar de nadruk op leggen dat deze mensen een zeer drukke periode achter de rug hebben. Dit jaar stelt zich echter een klein probleem. Jaren was Maurice onze tornooileider, tot tevredenheid van al onze deelnemers maar de voorbije twee jaren had hij een assistente, Anke, en dat jonge geweld wil wel met de nieuwste technieken aan het werk en zodoende hadden we een praktisch 100% computergestuurde organisatie. Nu weet ik niet meer of Maurice met hulp van Anke alles in goede banen heeft geleid, of dat Anke, met op de achtergrond son éminence grise Maurice de zaak mooi aan het draaien hield maar laten we nog maar eens spreken van een perfect  teamwork.

Een tennistornooi is buiten het sportieve gebeuren, ook een gezellige bedoening. Een beetje feeststemming is dan ook op zijn plaats, met de nodige vlaggetjes en versieringen. Dan zijn er onze jeugdspelers die met de nodige koopmanskunst hun lotjes van de jeugdtombola aan de man brengen. Verder mogen we zeker niet vergeten, dat voor elke consumptie er een gratis tombolalotje voorzien was, wat misschien een stimulans is voor sommigen om al eens meer een pintje te nuttigen. En dan hebben we de grootste attractie nog niet genoemd “het frietkot”.Elke dag waren er de trouwe bezoekers om de dagelijkse portie te verorberen, bereid door de leden van de tornooicommissie. Veertien dagen lang was er een vriendelijke en vakkundige bediening. Ook hier is er, voor en na het tornooi nog heel wat werk aan de winkel. Maar ook dat werd met de glimlach opgeknapt. Proficiat aan al de mensen die hier een groot of klein handje hebben toegestoken. De afsluitende BBQ was natuurlijk ook weer “topkwaliteit”.

Na al dat schransen is er natuurlijk ook drank nodig om dat alles door te spoelen. Waar kunnen we beter terecht om onze dorst te lessen dan bij Josianne en Jef.

Verder zijn in het criterium van Limburg zeker ook volgende resultaten vermeldenswaardig: Jaak Bijnens werd 3e bij de EH45/3 en Herman Nelissen won het criterium bij de EH 55/1.

In de jaarlijkse wisseltrofee eindigden we in Limburg als club op een 13e plaats.

Senioren: verslag van wedstrijdleider Remi Wijnen die dit jaar zijn vuurdoop kreeg:

Dit was mijn eerste jaar als wedstrijdleider voor ons clubkampioenschap, dit was toch geen lachertje maar door de hulp van Alain heb ik het overleefd.

Het werd voor mij een dikke meevaller. Op gebied van sportiviteit in het spel, het vriendschappelijk kontact op het plein van de spelers. En niet te vergeten de  gezelligheid en sfeer langs het plein van de niet-spelers tijdens en na de  wedstrijden.

Daar heb ik een gevoel overgehouden dat we een mooie club hebben waar het fijn toeven is .

Daarom willen we de volgende jaren nog meer mensen bereiken van de club om mee te doen .

Het tornooi zelf was begonnen met een stralende zon op zaterdag met ’s avonds een gezellige cocktailavond georganiseerd door de recreatie-commissie

De eerste zondag was een ware nachtmerrie voor mij want geen wedstrijd werd gespeeld door het slechte weer. Maar daarna was Dame Fortuna steeds aan mijn zijde want elke regenvlaag (en er waren er velen) ging langs ons heen .Zodat wij onze  wedstrijden steeds hebben kunnen spelen. Alleen op de finaledag hadden we een klein oponthoud door regen .

Jeugd: verslag van wedstrijdleider Eddy Bogaers:

Ook dit jaar keken vele jeugdleden uit naar de jeugdclubkampioenschappen en de fun dubbels. Er was in de maanden juni tot en met augustus veel getraind en gespeeld. Men ging zelfs op 'tenniskamp met overnachting'  om zeker een goede beurt te kunnen maken.

Er werd in poules gespeeld om nadien via de halve finales de finalisten te kennen. Want het doel is nog altijd zoveel mogelijk wedstrijden spelen.

Het waren sportieve ( geen enkele keer discussie geweest op het plein !!! ) spannende en tennis-technisch hoogstaande wedstrijden. De weergoden waren ons ook gunstig gezind zodat we alle wedstrijden buiten hebben kunnen afwerken.

Enkel het aantal inschrijvingen neemt helaas elk jaar af, terwijl TCL toch veel jeugdleden heeft. Daarom lanceerde men een oproep om het volgende jaar zeker in te schrijven, want de slogan van de jeugdclubkampioenschappen is ' meedoen is belangrijker dan winnen '

Globaal bekeken kunnen we stellen dat er nog altijd een 200-tal personen deelnamen, ofwel één-vierde van onze leden, dit is een status-quo met voorgaande jaren, wel liep het aantal inschrijvingen terug omdat men er blijkbaar voor kiest om niet meer teveel reeksen te spelen, dit zorgde voor een terugval van 303 naar 247 inschrijvingen, dus terug naar het niveau van 2006.

Jaarverslag jeugd aangeleverd door de voorzitter van de jeugdcommissie Bart Boosten:

Na een druk 2009 zijn we er toch weer in geslaagd om in 2010 de agenda weer goed gevuld te krijgen voor de jeugd.

Het volle programma voor de jeugd heeft nog steeds als doel dat er voor ieder kind activiteiten waren zowel om sportief vooruitgang te maken als om een groep vrienden te maken. Op alle activiteiten was het dit jaar dan ook zeer duidelijk dat de jeugdgroep een grote groep vrienden vormen.

Het jaar 2010 werd onmiddellijk goed gestart met een verrassingsdag voor alle kinderen met een volle spaarkaart. Met z’n allen gaan zwemmen gevolgd door een etentje. Met een 30-tal kinderen was dit zeker een succes te noemen.

Om ervoor te zorgen dat we al deze activiteiten kunnen organiseren moeten we natuurlijk ook geld verzamelen. Hiervoor werd er ook dit jaar weer een pastadag georganiseerd.

Met de start van het zomerseizoen wordt de jeugd weer klaargestoomd voor het interclubseizoen via de paasstage. De interclub zelf verliep zeer goed, de helft van de jeugdploegen haalde de eindronde. In tegenstelling tot vorig jaar hadden we dit jaar weer 1 ploeg als Limburgs kampioen bij de jeugd bij de jongens 12.

Gedurende de hele zomer organiseerden we dit jaar ook weer de jeugdclubavonden. Het eerste uur was vooral gericht op de ‘kleineren’ terwijl de iets oudere jeugd conditie training kreeg. Het 2de uur werd er dan getennist door de oudere jeugd. Zelfs met 8 pleinen ter beschikking was het dikwijls moeilijk om alles gepland te krijgen. Een groot succes dus.

Voor het tornooi werd er nog een verrassingsdag voor de jeugd georganiseerd. Jaarlijks iets nieuws waar iedereen zich kan amuseren.

Het tornooi op zich kende veel jeugdinschrijvingen en de tombola verliep opperbest. We moesten zelfs de verkoop vervroegd stoppen wegens uitverkocht. Ook het kidstennis tornooi kende een goede bezetting.

Tenniskampen zijn ondertussen ook niet meer weg te denken. Iedere week volzet dus vroeg inschrijven blijft de boodschap. Ook het overnachtingskamp was na 2 dagen volzet. Meer en meer leden plannen hun vakantie in teken van dit overnachtingskamp.

Dit jaar planden we voor het eerst het jeugdclubkampioenschap een week eerder dan de volwassenen. Dit maakte de planning iets eenvoudiger en kwam zeker ten goede aan het verloop van het clubkampioenschap.

Om het buitenseizoen af te sluiten hielden we traditioneel een jeugdfuif.

Voor de VTV moeten we ook nog steeds een dossier maken om te verdedigen dat we aan een 80-tal criteria voldoen om te bewijzen dat we jeugdvriendelijk zijn als club. We zijn hier dit jaar in geslaagd met als een resultaat een geldbeloning die we goed konden gebruiken om het jaar nadien truien aan te kopen voor de jeugd.

Dit jaar hebben we ook veel tijd gestoken in het goede doel. Geld sparen voor music for life was ons doel in November – December. Als club werd ons geld dat we gespaard hadden door onze verkoop van wafels (zelf gebakken!) verdubbeld. Hierdoor hadden we toch iets meer dan 1000 EUR die we hebben geschonken aan het goede doel.

Ook kwamen de zwarte pieten weer op bezoek dit jaar. Alle kinderen kregen een zak snoep en we hopen hun volgend jaar weer te kunnen verwelkomen.

Zoals je ziet, weer een heel druk jaar. Dit kan natuurlijk alleen met een sterk jeugdbestuur. Nogmaals wil ik iedereen bedanken voor hun inzet en het vormen van 1 hecht team!

Verslag van de voorzitter van de recreatiecommissie: Joris Swennen:

Vooreerst wil ik het ganse bestuur van de recreatiecommissie bedanken voor alle hulp en bijdrage die ze doen voor alle leden van T.C.L. Als nieuwe bestuursleden mogen we verwelkomen Iris Herberghs en Jan Vanriet.

Alweer een jaar voorbij van tennisgenot , vreugde , soms wat tegenslag , maar voornamelijk een jaar van vriendschap en gezelligheid . Wij zijn al de leden van T.C.L. dankbaar voor het veelvuldige aanwezig te zijn op onze activiteiten .

Het hespentornooi is zoals ieder jaar een groot succes. Voldoende deelnemers en een goede sfeer. De hespen waren weeral lekker, evenals de schotels met versnaperingen die de leden van de recreatie voor u allen heeft klaargemaakt. Dit zal volgend seizoen zeker herhaald worden .

De clubavonden werden terug volgens de oude formule georganiseerd , er werd door ieder twee keer één uur gespeeld. De opkomst was erg goed,de speelsters en spelers hadden er zin in,en de hapjes waren best goed . Dank aan alle spelers.

De fietstocht was dit jaar iets apart. Er werd vertrokken vanuit Munsterbilzen richting Vliermaal . ( Vertrek uit Lanaken zou een te grote verplaatsing zijn). Onderweg werd er even halt gehouden om de dorstige te laven in een cafe. Deze uitbaters verrasten ons met verschillende –niet voorziene- hapjes, maar er werd niet neen gezegd tegen dat tussendoortje . Verder fietsen naar het eindstation Vliermaal. Ter plaatse aangekomen kregen we eerst een rondleiding van de uitbater over het wel en wee wat allemaal moet gebeuren ,vooraleer de wijndruiven en het afgewerkt product in de flessen kwam. Nadien was er een champagne-degustatie met hapjes, hetgeen goed in de smaak viel van de vele liefhebbers .Op de  terugweg hadden verschillende personen niet gemerkt dat er ook een paar bergen voor ons lagen ,maar met die degustaties vlogen ze daar gezwind over. Terug naar Munsterbilzen in taverne de Remise , daar waar we lekker hebben gegeten. Dit alles was een gezellige dag geweest , en dank aan alle leden van T.C.L. die er vertegenwoordigd waren . Wie een suggestie heeft voor het volgend seizoen, laat het ons weten,en alvast bedankt voor de interesse .

De ontmoetingen met de Maasvogels en G.T.M. zijn niet meer doorgegaan. Mijn gedacht: er is te weinig interesse voor en er is zoveel te doen in deze periode. Het tornooi is pas achter de rug en verschillende tennisleden hadden al zoveel interclub wedstrijden gespeeld , en privaat is er ook het een en het ander te doen . Voor de ontmoetingen van volgend jaar zullen we nog eens de koppen samen steken om te zien hoe dit verder moet.

Bij de barbecue bij de afsluiting van de clubavonden waren allen goed vertegenwoordigd. Het was weeral een gezellige avond .

Als tussendoortje was er een cocktail avond , naar voren gebracht door ons nieuw lid Iris . Ik moet u zeggen voor de eerste maal , en zo snel mogelijk samengesteld was het een mooi succes . Er werd nogal wat gedronken,de coctails waren zeer lekker       niet te straf maar goed . Waarschijnlijk voor herhaling vatbaar .

Het mosselfeest is een traditie dat ieder jaar van succes verzekerd is. De helpers die al verschillende jaren voor ons in de bres springen onder leiding van Jacky,zij zijn al  ’s morgens vroeg in de weer om de mosselen schoon te maken . Tussendoor is er een glaasje wijn en wat mosselen te consumeren. De verkoop der kaarten hebben we te danken aan de uitbaters van het cafetaria .( Jef en Josiane bedankt ) De mosselen waren uitstekend , de helpers waren allen in goede conditie ( er is wat op en af gelopen ). Dit gezegd zijnde het seizoen zat er op, wij bedanken alle T.C.L. leden en de leden der commissie om dit alles te verwezenlijken. Wij zien mekaar hopelijk terug volgend seizoen in goede gezondheid op het plein en in het cafetaria.

Het clubhuis.

Het clubhuis draaide ook dit jaar weer op volle toeren, in de kantine zagen we de bekende gezichten weer,  Jef en Josiane konden nu hun ervaring die ze de vorige jaren met onze pappenheimers opdeden uitspelen. Zij zetten hun beste beentje voor en zorgden met de nodige humor ervoor dat men graag op de club vertoefde. Van de jongste tot de oudste leden, voor iedereen was er wel een hartelijk woordje.

Aangezien dit jaar het weer ook meeviel werd het ook voor onze uitbaters weer een voltreffer.

Iedereen weet intussen wel dat we intussen van baruitbating dienden te wisselen. Langs deze weg echter nogmaals een welgemeende “dank u wel” aan Jef en Josiane voor de onovertroffen uitbating van de vorige jaren.

De meest verdienstelijke speler.

Ieder jaar heeft het comité der wijzen, dat verantwoordelijk is voor de toekenning van deze trofee, het moeilijker om een lid of groep uit te kiezen die zich het afgelopen seizoen op een of andere manier op een bijzondere wijze verdienstelijk heeft gemaakt binnen de club.

Eerst en vooral staan ze voor het dilemma: kiezen we voor iemand die een bijzondere sportieve prestatie heeft geleverd, voor iemand die het afgelopen seizoen in het oog springend sportieve resultaten heeft neergezet of zoeken we iemand die zich op extra-sportief vlak bijzonder verdienstelijk heeft gemaakt het voorbije jaar?  Bijvoorbeeld door zijn/haar ongebreidelde inzet ten voordele van de club in één of ander comité en die daarbij zijn/haar verantwoordelijkheid niet ontliep ondanks het feit dat  het hier om louter vrijwilligerswerk gaat.

Bovendien wordt het comité der wijzen beperkt in haar keuze want de trofee kan maar één keer aan een lid worden toegekend.

Dit jaar waren vooral extra sportieve prestaties aanleiding voor de toekenning.

We moesten dus uitkijken naar iemand die zich door zijn of  haar inzet binnen de club bijzonder verdienstelijk heeft gemaakt.

Onze laureaat is geen sportieve hoogvlieger en heeft toch al een respectabele leeftijd, maar het één noch het ander wil hij geweten hebben. Op dit vlak zit hij nog in de ontkenningsfase of  kan hij nog geen objectief oordeel vellen over zijn eigen prestaties. Maar daar is niks mis mee.

Bovendien heeft hij geen last van valse bescheidenheid maar wij zijn dat inmiddels zo gewoon dat het ons zelf niet meer opvalt, iets dat wel meer voorkomt bij mensen met de nationaliteit van onze laureaat.

Binnen een goed werkende commissie (achteraf bleek dit de tornooicommissie te zijn) mag hij zelfs een stuwende kracht genoemd worden en daarnaast is hij altijd bereid om ook bij activiteiten van andere commissies de handen uit de mouwen te steken.

Als we jullie daarbij nog meedelen dat een vorige laureaat die ook een beetje voldeed aan deze kwaliteiten (om Jan Harings niet bij naam te noemen) over de laureaat van dit jaar zei:”dat es nogal ene moeleman” dan wil dat toch wel wat zeggen.

Met al deze bovenstaande tips denk ik dat voor de meeste aanwezigen toch wel een lichtje is gaan branden, voor diegene bij wie dit niet het geval was hebben we een tip, kom wat vaker naar de club, of beter nog wordt lid van een van onze leuke, hardwerkende commissies, we kunnen altijd nieuwe leden gebruiken.

Voor wie het toch nog niet duidelijk was: de winnaar 2010 was Michel Langeweg.