Jaarverslag 2011

We sloten 2011 af met 758 betalende leden tov  794 eind 2010, een kleine daling conform de ledenevolutie in ons gewest en bij VTV.

Ook in 2011 verlengde 21% van de leden van 2010 hun abonnement niet. Moeten we ons hier grote zorgen om maken? We denken van niet aangezien we jaarlijks een uitval van ongeveer één vijfde van de leden zien. Zolang er voldoende nieuwe krachten bijkomen is dit geen probleem. Ook uit de bevraging van deze groep blijkt dat dit zeer weinig te maken heeft met factoren die wij kunnen beïnvloeden.

Dit jaar maakten 60% van onze leden gebruik van de 10% korting voor vroege betalers en is dan ook zeker dat ze vanaf aanvang seizoen kunnen reserveren, tevens zijn zij er zeker van dat we hen op de interclublijsten plaatsen indien zij dit niet weigeren.

• De Interclub.

In de ploegencompetitie telden we 9 dames en 14 heren seniorenploegen, tevens hadden we 6 jongens en 10 meisjes jeugdploegen, samen goed voor 39 ploegen tov 44 in 2010. Wij opteerden ervoor om bij de jeugdploegen erop toe te zien dat de kinderen die competitie wensten te spelen hier ook werkelijk aan toe waren en vroegen daarom hulp van de trainers bij de indeling.

Marian en Bart wisten dit opnieuw  in goede banen te leiden. Voor Marian was het haar derde seizoen als interclubleider, zij leidde naar goed gewoonte alles in goede banen alsof ze nooit iets anders gedaan had.

41% van de ploegen haalde de eindronde en volgende ploeg haalde de finale van Limburg:

Heren 60/2 . De meisjes 10/3, hielden de eer van Lanaken hoog en werden Limburgs kampioen.

• De klassementen.

Van de 285 geklasseerde spelers die TCL telt, waren er in 2011, 26 die stegen en 41 die daalden

We zagen ook enkele uitschieters, er waren nl. 4 spelers die maar liefst 3 klassementen stegen, absolute topper was echter Femke Stegen die er maar liefst 4 klassementen in één klap bij deed.

Klote weer, dat is het eerste dat ons te binnen schiet wanneer we terugdenken aan ons tornooi, maar toch, wanneer we de balans opmaken van het aantal wedstrijden die op de binnenbanen moesten worden gespeeld valt dat nog wel mee. Veel erger was het dat we ‘s avonds zaten te blauwbekken op het terras om de prestaties van onze spelers te volgen. Gelukkig waren er de groene dekentjes om de dames wat warm te houden zodat er toch wat volk op het terras te bespeuren viel, en vooral in de omgeving van de gasbranders. En laat ons eerlijk zijn, korte rokjes en mooie decolletés zijn toch veel aangenamer dan de wintertruien.Maar ook de lekkere frietjes hielpen ons om de innerlijke mens te versterken.

Wat die mannen van de tornooicommissie aan werk (en frieten) verzet hebben tijdens deze twee weken, chapeau!!!Ook een grote dank u wel aan de vele vrijwilligers die het frietkot draaiend hielden.Natuurlijk heeft dit ook zijn nadelen, want elke pondje gaat door het mondje, maar dat trainden we er weer af in de dagen volgend op het tornooi. De jeugd zorgde er weer voor dat de kas gespekt werd met de verkoop van tombolalotjes, en de gratis tombola bood een rits van mooie prijzen. Het eerste weekend werd opgevrolijkt door een Black&White avond waar sommige deelnemers blijk gaven van heel wat verbeelding.

Wat betreft de sportieve kant van ons tornooi kunnen we kort zijn: de uitspraak van Maurice tijdens de prijsuitreiking resumeert alles “geen enkele interventie van de wedstrijdleiding op de pleinen in dit tornooi, in geen enkel van de 441 wedstrijden”.Een piekfijn verloop is natuurlijk ook het gevolg van een goede organisatie, en bij wie kan men beter zijn dan bij het duo Anke-Maurice.Aan de polemiek wie is de leider en wie is de assistent waag ik mij niet want door de goede opleiding de voorbije jaren is Anke geëvolueerd tot een volwaardig tornooileidster. Beiden bedankt en een dikke proficiat. De tendens in de omringende clubs was een gevoelige vermindering van het aantal deelnemers maar wij mogen met fierheid stellen dat we 666 inschrijvingen hadden vergeleken met 671 vorig jaar, een status quo.

Senioren: verslag van wedstrijdleider Remi Wijnen

Dit was mijn tweede jaar als wedstrijdleider voor ons clubkampioenschap.

Ik hoop dat dit tornooi,  voor iedereen zoals voor mij een meevaller was.

Op gebied van sportiviteit en vriendschappelijk kontact, buiten de gebruikelijke akkevietjes, was dit weer een geslaagd clubkampioenschap.

Het goede weer was weer van de partij en de finaledag was een ware zomerdag.

Als negatief punt kunnen we stellen dat de inschrijvingen wat aan de lage kant waren.

Daarom zou ik op dat punt wat voorstellen willen ontvangen zodat we toch terug  een

clubkampioenschap kunnen krijgen waar ieder lid wil meedoen .

Het belangrijkste is dat we volgend jaar weer meer mensen kunnen ontvangen.

Jeugd: verslag van wedstrijdleider Eddy Bogaers:

Einde augustus en de eerste weken van september is de periode dat de clubkampioenschappen Jeugd en de Fun Dubbels worden gespeeld.
Naar aanleiding van het clubkampioenschap 2010 deden we in de Dropshot een extra oproep tot alle jeugdleden om mee te doen (alle middelen werden aangewend :   website, e-mails, telefonisch contacten,inschrijvingsformulieren in het clubhuis , mondelinge reclame, ... )
Helaas was het aantal inschrijvingen ook dit jaar weer in dalende lijn.
Maar niet getreurd, er moest getennist worden door diegenen die zich wel hadden ingeschreven. Dit jaar werd er weer in poules gespeeld zodat iedereen minstens een aantal wedstrijden kan tennissen. De slogan 'meedoen is belangrijker dan winnen ' geldt nog altijd.
De weergoden waren ons maar twee dagen niet gunstig gezind , maar gelukkig konden we dan uitwijken naar onze prachtige tennishal.
Na een aantal spannende wedstrijden waren in alle poules de halve finalisten en finalisten bekend. Verschillende halve finalisten en finalisten waren aan elkaar gewaagd, zodat ook hier nog niet zeker was wie zich tot clubkampioen 2011 kon kronen. De winnaars konden zich dan ook terecht kronen tot clubkampioen 2011.
De sportiviteit staat hoog in het vaandel bij onze jeugdleden. Dit jaar waren er weer geen onregelmatigheden op onze tennisbanen. Proficiat hiervoor !

Jaarverslag jeugd aangeleverd door de voorzitter van de jeugdcommissie Bart Boosten:

Na een druk 2010 zijn we er toch weer in geslaagd om in 2011 de agenda goed gevuld te krijgen voor de jeugd.

Het volle programma heeft nog steeds als doel dat er voor ieder kind activiteiten zijn om zowel sportief vooruitgang te maken als om een groep vrienden te maken. Tijdens alle activiteiten was het dit jaar dan ook zeer duidelijk dat de jeugdgroep een grote groep vrienden vormen.

Dit jaar werd gestart met een pastadag in januari. Dankzij het maken van veel reclame en het meermaals aanspreken van iedereen, konden we rekenen op een mooie opkomst. Gelukkig waren er vele helpende handen, die het hele gebeuren in goede banen hebben geleid. Want met 250 eters was alle hulp meer dan nodig. Het was dan ook een geslaagde avond met een mooie opbrengst als gevolg.

Met de start van het zomerseizoen werd de jeugd klaargestoomd voor het interclubseizoen via de paasstage. Door middel van allerlei technische en conditionele oefeningen werden ze zo goed mogelijk voorbereid om een leuk en sportief interclubseizoen tegemoet te gaan. Dit is zeker gelukt en 6 ploegen bereikten de eindronde. De meisjes 10 ploeg met Minka Sabbadini, Brandy Hehalatu en Samira Bidri werden zelfs Limburgs kampioen. Ze kregen tijdens hun finale steun van coach Danny en een hele bende supporters. De zijkant van het plein was dan ook bijna te klein voor alle supporters van Lanaken. Het was duidelijk dat het clubgevoel enorm aanwezig was tijdens deze bloedhete dag. De dag werd mooi afgesloten met een prijsuitreiking en de nodige kiddibul en snoeptaarten.

Gedurende de hele zomer organiseerden we dit jaar ook weer de jeugdclubavonden. Het eerste uur was vooral gericht op de ‘kleineren’ terwijl de iets oudere jeugd conditie training kreeg. Het 2de uur werd er dan getennist door de oudere jeugd. Bijna alle weken konden we rekenen op een mooi aantal deelnemers.

Voor het tornooi werd er nog een verrassingsdag voor de jeugd georganiseerd. Jaarlijks iets nieuws waar iedereen zich kan amuseren. Dit jaar speelden we in groepen een ganzenbordspel. Ook hier zat het weer gelukkig mee en de sfeer was dan ook prima. Als afsluiter kregen de kids nog allemaal een portie frietjes met frikandel.

Het tornooi kende veel jeugdinschrijvingen en dankzij de tombola konden we weer wat centjes bij elkaar krijgen om jeugdactiviteiten mee te organiseren. Deze verliep zo goed dat we zelfs nog prijzen hebben moeten bij zoeken om de laatste dagen door te komen. Dit alles is natuurlijk ook te danken aan onze top jeugdverkopertjes!

Tenniskampen zijn ondertussen ook niet meer weg te denken uit de zomermaanden. Deze drukbezette kampen zijn steeds succesvol. Vooral de eerste week van juli was weer enorm populair met een record aantal inschrijvingen.

Zoals bijna elk jaar volgde er een ontmoeting met Limburg-Maas. Hier wordt elk jaar gespeeld voor een wisselbeker. Ook dit jaar ging deze naar Lanaken.

Het einde van de zomervakantie werd ingevuld met een tenniskamp met overnachting. Dit keer werd er geopteerd voor een weekend i.p.v. een midweek. Kort, maar krachtig en dus ook deze keer een succes dankzij het enthousiasme van de kids.

Het jaarlijkse jeugdclubkampioenschap was wederom zeer leuk. De spannende matchen waren zeker de moeite, dus kom volgende keer zeker eens een kijkje nemen naar onze talentvolle jeugdspelers.

Traditie getrouw bracht de Heilige man ons een bezoek in november. Sinterklaas wist over alle kinderen wel iets te vertellen en de zak snoep werd door iedereen gesmaakt. Bij deze ook nog eens dank aan Sinterklaas dat hij toch weer tijd heeft gevonden om ons een bezoekje te brengen ondanks zijn erg drukke agenda.

De opbrengst van de georganiseerde activiteiten werd uiteraard in de jeugd gestoken. We zorgden er o.a. voor dat we in het clubhuis een leuk kids-hoekje konden inrichten. De leuke deucy-truien zal iedereen ook al wel gezien hebben.

Zoals je ziet, weer een heel druk jaar. Dit kan natuurlijk alleen met een sterk jeugdbestuur. Nogmaals wil ik iedereen bedanken voor hun inzet en het vormen van 1 hecht team!

Verslag van de voorzitter van de recreatiecommissie: Joris Swennen:

Vooreerst wil ik het ganse bestuur van de recreatiecommissie bedanken voor alle hulp en bijdrage die ze doen voor alle leden van T.C.L.

Alweer een jaar voorbij van tennisgenot , vreugde , soms wat tegenslag , maar voornamelijk een jaar van vriendschap en gezelligheid . Wij zijn al de leden van T.C.L. dankbaar voor het veelvuldige aanwezig te zijn op onze activiteiten .

Het hespentornooi is zoals ieder jaar een groot succes. Voldoende deelnemers en een goede sfeer. De hespen waren weeral lekker, evenals de schotels met versnaperingen die de leden van de recreatie voor u allen heeft klaargemaakt. Dit zal volgend seizoen zeker herhaald worden.

De clubavonden werden volgens de oude formule georganiseerd , er werd door ieder twee keer één uur gespeeld. De opkomst was redelijk en de hapjes waren goed . Bij de barbecue bij de afsluiting van de clubavonden waren allen goed vertegenwoordigd. Het was weeral een gezellige avond . Dank aan alle spelers. Naar 2012 zullen we iets aan de formule wijzigen.

Dit jaar was er geen fietstocht, deze werd nl vervangen door een autozoektocht. Ondanks positieve reacties van de deelnemers schakelen we in 2012 toch terug over naar een fietstocht.

Tijdens het clubkampioenschap was er een cocktail avond. De cocktails liepen weer lekker naar binnen.

Het mosselfeest is een traditie dat ieder jaar van succes verzekerd is. De mosselen waren uitstekend , de helpers waren allen in goede conditie ( er is wat op en af gelopen ). Wij bedanken alle T.C.L. leden en de leden der commissie om dit alles te verwezenlijken. Wij zien mekaar hopelijk terug volgend seizoen in goede gezondheid op het plein en in het cafetaria.

In de kantine zagen we nieuwe, maar voor ons toch al bekende gezichten, Gino nam de zware taak op zich om Jef en Josiane op te volgen. Hij deed samen met Franco zijn best om onze leden van een natje en een droogje te voorzien.

Aangezien dit jaar het weer ook niet steeds meeviel werd het ook voor onze uitbaters een eerder wisselvallig seizoen.

Iedereen weet intussen wel dat we intussen opnieuw van baruitbating wisselden, maar hierover meer in het jaarverslag 2012.

Ieder jaar heeft het comité der wijzen, dat verantwoordelijk is voor de toekenning van deze trofee, het moeilijker om een lid of groep uit te kiezen die zich het afgelopen seizoen op een of andere manier op een bijzondere wijze verdienstelijk heeft gemaakt binnen de club.

Eerst en vooral staan ze voor het dilemma: kiezen we voor iemand die een bijzondere sportieve prestatie heeft geleverd of zoeken we iemand die zich op extra-sportief vlak bijzonder verdienstelijk heeft gemaakt het voorbije jaar?  Bijvoorbeeld door zijn/haar ongebreidelde inzet ten voordele van de club in één of ander comité en die daarbij zijn/haar verantwoordelijkheid niet ontliep ondanks het feit dat  het hier om louter vrijwilligerswerk gaat.

Bovendien wordt het comité der wijzen beperkt in haar keuze want de trofee kan maar één keer aan een lid worden toegekend.

Dit jaar lagen zowel de sportieve als extra-sportieve criteria aan de basis van hun beslissing.

De laureate had een echt boerenjaar op sportief gebied en was dus 1 van de veelwinners op het Limburgs tenniscircuit.

Verder is het iemand die steeds op de tennisbaan te vinden is, is het niet om te trainen of een wedstrijd te spelen, dan om te helpen bij de opleiding van onze jongste leden.

Heb je ergens een helpende hand nodig, vraag het aan haar en ze staat dadelijk klaar, volgens mij is dit laatste een echt familietrekje, want zowel vader, moeder als broer voldoen ook aan dit criterium.

De trofee ging dan ook naar één van onze aanstormende talenten, Tessa Aanhane.