Jaarverslag 2012

• Het ledenbestand.

We sloten 2012 af met 794 betalende leden tov 758 eind 2011, een mooie stijging tov vorig jaar.
Ook in 2011 verlengde 20% van de leden van 2011 hun abonnement niet. Moeten we ons hier grote zorgen om maken? We denken van niet aangezien we jaarlijks een uitval van ongeveer één vijfde van de leden zien. Zolang er voldoende nieuwe krachten bijkomen is dit geen probleem. Ook uit de bevraging van deze groep blijkt dat dit zeer weinig te maken heeft met factoren die wij kunnen beïnvloeden.
In 2012 maakten 70% van onze leden gebruik van de 10% korting voor vroege betalers (tegenover 60% in 2011) en is dan ook zeker dat ze vanaf aanvang seizoen kunnen reserveren, tevens kunnen wij hen op de interclublijsten plaatsen indien zij dit niet weigeren.

• De interclub

In de ploegencompetitie telden we 11 dames en 13 heren seniorenploegen, tevens hadden we 8 jongens en 10 meisjes jeugdploegen, samen goed voor 42 ploegen tov 39 in 2011. Wij opteerden ervoor om bij de jeugdploegen erop toe te zien dat de kinderen die competitie wensten te spelen hier ook werkelijk aan toe waren en vroegen daarom zoals in het vorige jaar hulp van de trainers bij de indeling.
Marian en Bart wisten dit opnieuw  in goede banen te leiden. Voor Marian was het haar vierde seizoen als interclubleider, zij leidde naar goed gewoonte alles in goede banen alsof ze nooit iets anders gedaan had. Wel meldde zij ons na afloop dat ze in 2013 deze taak niet meer op zich wenste te nemen.
Ook de resultaten mochten gezien worden, 43% van de ploegen haalde de eindronde en 3 ploegen werden kampioen van Limburg: Heren 3e gew olv Alain Wauters, Heren 45 2e gew olv Marc Stouten en Jongens 14 3e gew A olv Tibo Sillen.

• De klassementen.

Van de 284 geklasseerde spelers die TCL telt, waren er in 2012, 16 die stegen en 34 die daalden
We zagen ook enkele uitschieters, Gert Machon steeg maar liefst 6 klassementen terwijl Jeroen Aanhane er 4 klassementen bij deed.

• Het criteriumtornooi.

Begonnen met rotweer (maandag volledig programma in de tennishal en woensdag was het al niet veel beter) maar het weer werd met de dag beter om ons te verwennen met stralend zomerweer in de tweede tornooiweek.
Dus Maurice in zijn nopjes, want er moesten niet minder dan 498 wedstrijden worden gespeeld want er waren in totaal 686 inschrijvingen genoteerd en daar moeten nog een vijftigtal kids-tennis-deelnemers worden bijgeteld.Wat de deelnemers betreft: fair-play was het moto van dit tornooi want op al deze wedstrijden diende de wedstrijdleiding slechts eenmaal tussen te komen. Chapeau hiervoor aan alle deelnemers.
We zagen veel harde werkers die probeerden aan de behoeften van de talrijke supporters te voldoen, dwz de dorstigen laven en de hongerigen spijzen - zelfs naar de hal werden bakken drank gesleurd en werden de lekkere broodjes meegenomen. Waren dit geen werken van barmhartigheid?
Tijdens de zonnige dagen konden we altijd rekenen op de mannen en vrouwen van het frietkot en ik vrees de er velen met een paar kilootjes overgewicht naar huis zijn gegaan maar geen nood,die worden er achteraf toch weer afgetraind. Ook de BBQ was een regelrechte aanval op ons lijntje (kleine troost: ook een kromme lijn is een lijn) aangezien het weer superlekker was.
De jeugd was ook weer paraat voor de lotjesverkoop en zorgden zo dat vele mooie prijsjes uitgedeeld konden worden en dan op de finaledag de uitsmijter: de winnaar kreeg zijn gewicht in ijscrème. De
sponsor van deze prijs keek wel eventjes op want wat wilde het lot? de grootste en zwaarste jeugdspeler die als winnaar uit de bus kwam en die liet zo maar 45 kg aflezen op de weegschaal,
jawel Jeroen Aanhane wordt al een hele kerel. Ook de gratis lotjes met als hoodprijzen een reisbon van 300 euro, een dames- en een herenfiets waren niet te versmaden en gezien de brede glimlach van de winnaars best wel welkom.
Conclusie van dit tornooi: een gestage stijging van het aantal deelnemers toont aan dat we op de goede weg zijn en dus willen we op de ingeslagen weg verdergaan. Uitdaging in 2013 zal zijn om de ingeslagen weg te blijven volgen zonder de leiding van gids Jan Harings, die na jarenlang engagement aangaf in 2013 niet langer als voorzitter van de tornooicommissie te willen fungeren.
Aan alle mensen die op één of andere manier hebben meegeholpen aan het tornooi, ook de supporters bedankt en…..tot de volgende editie.

• Het clubkampioenschap

Senioren: verslag van wedstrijdleider Remi Wijnen
Vrijdag 14 september gingen we weer van start met ons clubkampioenschap .
Dit jaar mochten we 166 inschrijvingen noteren. Dit waren er  30 meer dan vorig jaar .
Het eerste weekend waren de weergoden ons goed gezind. De sfeer was meteen weer gezellig en goed. Die werd er nog alleen maar beter op door de  jaarlijkse mosseldag die wederom een groot succes was (proficiat aan onze  recreatiecommissie).
De eerste week was ook goed begonnen met goed weer , mooie wedstrijden en gezellige babbels.
Toch was er eventjes paniek want op een avond weigerden de lichten op de banen dienst.
Maar door de deskundigheid van Erik Beckers en de logistieke hulp van Stefan Roosendaal waren we binnen het uur weer aan het tennissen.
Ook het tweede weekend begon onder een goed weertje, de laatste week ging weer voortvarend van start doch op donderdag moesten we ons heil zoeken in de tennishal.
Ook op de finaledag moesten we in de tennishal de wedstrijden gaan spelen . Gelukkig konden we de laatste 3 wedstrijden afhaspelen op onze buitenterreinen zodat we de prijsuitreiking nog outdoor onder een zonnetje konden houden.
In  de kantine werd het jaar daarna afgesloten met een receptie en een optreden van een special guest.

Jeugd: verslag van wedstrijdleider Rudi Stegen:

Dit jaar noteerden we 60 inschrijvingen. Met uitzondering van de reeks jongens 16, hadden we voor elke leeftijdscategorie inschrijvingen. Waar het aantal deelnemers het toeliet, werd er eerst in poules gespeeld, zodat iedereen de kans had meerdere keren te spelen. Voor de jongens en meisjes 9 jaar werd er een gemengde poule opgesteld.
In de poules werden telkens wedstrijden van een uur gespeeld, waarbij het aantal gewonnen spelletjes uiteindelijk de doorslag gaf. Dit zorgde in enkele wedstrijden voor close scores. Halve finales en finales werden dan als normale wedstrijden gespeeld, en ook hier waren er een aantal spannende wedstrijden te beleven, die niet altijd de uitslag opleverden die vooraf verwacht werd.
Gezien het feit dat een aantal finalisten ook nog finales moesten spelen in de laatste officiële tornooien van het seizoen, was het niet helemaal mogelijk alle wedstrijden zoals voorzien in het finale weekend af te ronden, maar met enig schuifwerk slaagden we er toch in de woensdag nadien om alles af te ronden.
Voor de uitreiking van de prijzen werden alle finalisten uitgenodigd tijdens de afsluiting van het  clubkampioenschap van de volwassenen. Op die manier zat het buitenseizoen 2012 er ook voor de jeugd weer op.

• Rolstoeltennis

(uitreksel uit verslag van organisator Rob Vossen)
Zaterdag 22 september werd wederom ons rolstoeltenniscriterium gehouden. Er waren dit jaar 14 deelnemers. We hadden concurentie van een ITF tournooi in Frankrijk. Desalniettemin een geslaagd tornooi. Het weer was uitstekend, de worsten ten behoeve van Klara hebben dus geholpen.
Er was veel strijd en er waren mooie rally's te bewonderen. Eens temeer zeker het aankijken waard. De publieke belangstelling viel weer wat tegen. Jammer, omdat de clubleden nu eens van kortbij zich een beeld hadden kunnen vormen over de technische begaafdheden die de rolstoeltennissers toch moeten bezitten om het spelletje te kunnen spelen. Ook onderstaande noot van Remi in zijn verslag van het clubkampioenschap geeft dit aan: “Tevens was er tegelijkertijd  een tornooi voor rolstoeltennissers. Dit werd georganiseerd door onze club onder leiding van Dhr Rob Vossen. Dit werd een voltreffer. De toeschouwers stonden  regelmatig met verbazing te kijken wat deze atleten konden met tennisracket en rolstoel. De atleten die van heinde en verre kwamen (uit heel Vlaanderen met uitschieters: Ieper, Antwerpen, Brugge en Waals Gewest)waren zeer tevreden dat er toch publiek kwam kijken naar hun sport . Want hun sport wordt in Belgie toch stiefmoederlijk behandeld. Kortom een aanrader voor volgend jaar om  zeker te komen kijken.”
Wellicht moeten we eens een uitdaging aangaan door valide spelers in een rolstoel te plaatsen en dan eens kijken of er een rally gespeeld kan worden!!
De prijzen werden net als vorig jaar uitgerijkt door schepen van Sport de heer Michel Stevens. Ook een woord van dank natuurlijk voor hem en de gemeente Lanaken die zich ook dit jaar weer hebben ingespannen om in de aanloop wat reclame te maken voor het tornooi.
Verder konden we alle deelnemers met een goed gevulde knapzak en enkele heerlijke versnaperingen met een gerust hart naar huis laten vertrekken. Tot nu toe krijgen we nog ieder jaar veel complimenten over de organisatie van ons tornooi.
Ook is een woord van dank op zijn plaats voor onze trouwe helper Ber Walthie, die weer de hele dag allerlei klusjes geheel vrijwillig heeft opgeknapt. Verder een woord van dank aan Remi en Alain die zich ook erg verdienstelijk hebben gemaakt om het tornooi tot een succes te maken. Last but zeker niet least een dankjewel voor de bemanning van de bar en keuken.
Kortom TC Lanaken heeft zich weer van zijn beste kant laten zien om het de rollers naar de zin te maken.
Gedurende de dag bleek wel dat er nog enkele kleine verbeterpunten aan het complex mogelijk zijn. Wellicht zijn deze hobbels met behulp van enkele sponsoren vrij gemakkelijk op te lossen zodat bijvoorbeeld de permanente bereikbaarheid van banen en kantine verbeterd kunnen worden.
Een cameraploeg van TV Maastricht kwam wat mooie beelden schieten en nam een interview af van Rob.

• De Jeugd.

Jaarverslag jeugd aangeleverd door de voorzitter van de jeugdcommissie Bart Boosten:
Na een erg druk 2011 zijn we er opnieuw in geslaagd om in 2012 de agenda voor de jeugd goed gevuld te krijgen.
Nog steeds heeft het volle programma heeft als doel dat er voor ieder kind activiteiten zijn om zowel sportief vooruitgang te maken als om een groep vrienden te maken. Tijdens alle activiteiten was het dit jaar dan ook zeer duidelijk dat de jeugdgroep een grote groep vrienden vormen.
Dit jaar werd gestart met een eetdag in februari. Na de sinds enkele jaren erg gesmaakte pasta, was het tijd voor verandering. De pasta werd ingeruild voor frietjes met stoofvlees, vidée of goulash.  Dankzij het maken van veel reclame en het meermaals aanspreken van iedereen, konden we rekenen op een mooie opkomst, die weliswaar iets lager lag dan in 2011. Gelukkig was alles weer tot in de puntjes geregeld en waren er vele helpende handen, die het hele gebeuren in goede banen hebben geleid. Het was dan ook een geslaagde avond met een mooie opbrengst als gevolg.
Begin maart stond dan alweer een volgende grote activiteit op het programma, namelijk de eerste initiatiedag. Met als doel om nieuwe jeugdleden aan te trekken. Het werd een erg geslaagde namiddag waaraan een 35 tal kinderen uit alle scholen van groot Lanaken deelnamen. Ze konden kennis maken met tennis door middel van leuke oefeningen en er werd de nodige afleiding en hilariteit geboden door de clown. De ouders kregen ondertussen de nodige uitleg en gratis koffie en cake aangeboden. Het resultaat mocht er zijn want aan het eind van de middag waren er een heel aantal kinderen zo enthousiast dat ze onmiddellijk lid zijn geworden.
Op het einde van maart stond er dit jaar nog iets nieuws op het programma. Voor het eerst in de geschiedenis, trokken we met de jeugd een weekendje weg naar het buitenland. Onder de vorm van een avonturenkamp in de Veldhovense bossen, gingen een 16 tal jeugdleden de uitdaging aan. Het was een zeer geslaagde 3 daagse boordevol fun en groepsplezier. Zo werden er activiteiten gedaan om de groespssfeer te bevorderen, zoals een spel zonder grenzen, waarbij degene die het best hadden samen gewerkt een leuke prijs kregen. Uiteraard was er ook voldoende tijd voor ontspanning zoals zwemmen, voetballen, spellen, 1-april grapjes uithalen,.... Als afsluiter was er op zondag de verrassing en uitdaging. Hoog in de bossen wachtte een uitdagend touwenparcours de sportievelingen op. Enkele kinderen en begeleiders konden echter niet worden overtuigd wegens teveel hoogtevrees. Gelukkig was iedereen na een paar uurtjes weer veilig aan de grond. Het kamp werd afgesloten met een goede 1 april grap, waar alle jeugd in trapte en als gevolg de auto's goed volgeladen terug konden rijden naar de club. Hier werd als afsluiter nog gesmuld van een lekker ijsje. Kortom was dit een mooie ervaring voor iedereen die erbij was.
Met de start van het zomerseizoen en na de nodige teambuilding tijdens het kamp, werd de jeugd verder klaargestoomd voor het interclubseizoen via de paasstage. Door middel van allerlei technische en conditionele oefeningen werden ze zo goed mogelijk voorbereid om een leuk en sportief interclubseizoen tegemoet te gaan. Dit is zeker gelukt en 9 ploegen bereikten de eindronde. De jongens 14 ploeg met Joël Langeweg en Tibo Sillen werden zelfs Limburgs kampioen. Na een 1-1 stand, werd het dubbelspel beslissend. Ze kregen tijdens deze spannende finale steun van coach Danny en een hele bende supporters. De dag werd mooi afgesloten met een prijsuitreiking en de nodige verrassingspakketjes met snoep en ander lekkers.

Gedurende de hele zomer organiseerden we dit jaar ook weer de jeugdclubavonden. Het eerste uur was vooral gericht op de ‘kleineren' die met softbal spelen. Het 2de uur werd er dan getennist door de oudere jeugd. Ondanks veel reclame was vooral het eerste uur steeds goed gevuld, maar het tweede uur bleef rustiger.

Begin juni was er een intern tornooitje voor blauw en rood, waar onze jongste spelertjes konden proeven van het plezier van wedstrijdjes spelen.

Voor het tornooi werd er nog een verrassingsdag voor de jeugd tot 12 jaar georganiseerd. Deze werd dit jaar gecombineerd met een tweede initiatiedag en 's avonds nog jeugd-senior dubbels en een jeudfuif. Een behoorlijk goed gevulde dag dus. Alles was in gereedheid gebracht voor een mooie dag, maar de weergoden waren ons helaas erg slecht gezind. Het mooie springkasteel was eerder een  zwembad, maar toch is er nog gebruik van gemaakt.  Gelukkig was er de mogelijkheid om naar de tennishal te gaan en is er toch nog een geslaagde dag van gemaakt met het nodige plezier. Zo werden er de nodige spelletjes gedaan en konden de kinderen zich laten schminken en werden er figuurballonnetjes geplooid. Dat allemaal dankzij de creatieve begeleiders. Als afsluiter konden alle kinderen genieten van  een portie frietjes met frikandel. ' S avonds was het tijd voor de oudere jeugdleden en zijn er toch nog even een aantal jeud-seniordubbels kunnen doorgaan. Helaas was een volgende plensbui weer een spelbreker, maar na een modderig tafereel op het springkasteel kon iedereen onder de douche om zich klaar te maken voor de fuif. Tegen 24u was het mooi geweest en was iedereen, waarschijnlijk vooral de begeleiders :-), blij dat de dag voorbij was.
Het tornooi kende veel jeugdinschrijvingen, ook de kidstoer was weer een echte topper met een 35 tal inschrijvingen. Dankzij de jaarlijkse tombola konden we weer heel wat centjes bij elkaar krijgen om jeugdactiviteiten mee te organiseren. Deze verliep ondanks de nodige regendagen toch weer optimaal. Dit mede door onze zeer goede jeudverkopers die elk jaar hun steenje bij dragen.
Tenniskampen zijn ondertussen ook niet meer weg te denken uit de zomermaanden. Deze drukbezette kampen zijn steeds succesvol. Vooral de eerste week van juli was weer enorm populair met een record aantal inschrijvingen.
Daarnaast werden er dit jaar tijdens de zomer ook een 5 tal kidstennistornooitjes bezocht onder begeleiding. Hier waren altijd een mooi aantal inschrijvingen en de echte volhouders werden  beloond op het feest van de jeugd met een heel leuke dag en een verrasingspakket.
Zoals bijna elk jaar volgde er in augustus een ontmoeting met Limburg-Maas. Dit jaar ging deze door in Limburg-Maas en dankzij de nodige reclame was er een mooie opkomst van de jeugd. Met veel trots konden ze de wisselbeker, waar elk jaar voor gespeeld wordt, opnieuw meenemen naar Lanaken.
Het jaarlijkse jeugdclubkampioenschap was leuk, maar toch was het animo onder de kinderen en dus ook het aantal inschrijvingen minder dan andere jaren. Dit is jammer want het blijft toch zeker een onderdeel van het clubgevoel om hieraan deel te nemen. Aan al diegene die niet hebben meegedaan,  in 2013 zeker mee doen en breng gerust de nodige supporters mee!
Aan het begin van het winterseizoen werd er nog maar eens iets nieuws gestart, namelijk competie-dubbels waar zowel jeugd als volwassenen aan deel konden nemen. Dit vond maandelijks plaats op zondagnamiddag en was een groot succces. Zeker voor herhaling vatbaar dus!
Tot slot bracht de Heilige man ons traditie getrouw bracht een bezoek in november. De opkomst was immens met zeker 40 enthousiaste kinderen. Sinterklaas had zijn handen goed vol, maar gelukkig wist hij over alle kinderen wel iets te vertellen en kreeg hij veel hulp van zijn pieten. De zak snoep werd  natuurlijk door iedereen gesmaakt.

De opbrengst van de georganiseerde activiteiten werd uiteraard in de jeugd gestoken. Om een aantal dingen betaalbaar te houden, werd het geld bijgelegd aan het avonturenkamp, begeleiding van de jeugdclubavonden, conditietraining,...

Zoals je ziet was het alweer een heel druk jaar. Dit kan natuurlijk alleen met een sterk jeugdbestuur. Nogmaals wil ik iedereen bedanken voor hun inzet en het vormen van 1 hecht team!

• Het recreatietennis.

Verslag van de voorzitter van de recreatiecommissie: Joris Swennen:
Traditioneel werd gestart met het hespentornooi, dat naar goede gewoonte een enorme opkomst opleverde. Gezelligheid was troef. De hespen en bijhorende buffet dat door de leden van de recreatie zelf bereid werd, waren super. Kortom deze organisatie is ook een certitude voor het volgende seizoen.
De clubavonden werden volgens de normale formule georganiseerd, maar met minder hapjes (enkel nootjes en chips vielen niet zo in de smaak), naar volgend seizoen proberen we terug betere hapjes te verzorgen. Op de afsluitende barbecue was iedereen vertegenwoordigd en dit werd ervaren als een gezellig samenzijn en een fijne afsluiter .
De fietstocht met als thema “HAP en TRAP”. Er waren veel deelnemers voor dit event, waar  ’s morgens een croissant en koffie of fruitsap geserveerd werd. Onder begeleiding van enkele baankapiteins vertrokken we om 10u , Jan Harings nam de leiding en Maurice Roumans bezorgde de attributen (vestjes, plankje en armband). We reden naar De Krieckaert in Gellik, Zutendaal en Neerharen en na een regenpauze bij café Mesjeur van daaruit terug naar TCL. Begeleiding in de auto gebeurde zoals reeds vele jaren door Jeepee en Jeanne. Na deze natte bedoening werd er een lekkere maaltijd geserveerd in ons clubhuis met dank aan het team dat de baruitbating verzorgde.
Het mosselfeest was naar jaarlijkse gewoonte een voltreffer. De ploeg van Jacky zorgde voor bijstand vanaf ’s morgens vroeg bij het schoonmaken van  de mosselen. Dankzij de inspanningen van de baruitbaters tijdens de voorverkoop noteerden we weer een mooi aantal eters. De mosselen waren van een uitstekende kwaliteit en de helpers waren in topvorm, zodat deze avond alles van een leien dakje liep.
Wij willen graag alle leden van TCL en in het bijzonder de commissieleden bedanken om dit alles te verwezenlijken en hopen ons volgend seizoen in goede conditie terug te zien op het plein en in het cafetaria.

• Het clubhuis.

In de kantine raakten we in een rollercoaster. We begonnen het seizoen met een nieuwe uitbater, maar al snel trokken beide partijen de conclusie dat dit huwelijk gedoemd was om op de klippen te lopen.
Onder aanvoering van Marian Raets werd een ploeg van clubleden bereid gevonden om de uitbating op zich te nemen. We hoorden van veel clubleden “we voelen ons weer echt thuis in onze club”, ik denk dat men als uitbating dit enkel als een groot compliment kan ervaren.
Deze situatie is spijtig genoeg niet houdbaar op langere termijn aangezien iedereen uit deze groep ook nog een job heeft.
Langs deze weg nogmaals bedankt aan de groep uitbaters voor de goede zorgen.

• De meest verdienstelijke speelster.

Dit jaar ging de trofee naar iemand die al jarenlang in alle stilte achter de schermen uren in de weer is om het financiële plaatje bij TCL te laten kloppen.
Als  penningmeester van onze club mag je wel stellen dat hij één van de meest belangrijke jobs heeft in het clubbestuur, want als er geen zaad in het bakje is, kan men natuurlijk wel veel plannen smeden maar uitvoeren is dan toch wel heel moeilijk. Dus de tering naar de nering zetten is wel heel belangrijk en daar zorgt Dirk voor. Het is een job die heel wat nauwkeurig werk vergt, voor de meeste leden een obscuur werk want in de handel en wandel van elke dag merkt het doorsnee clublid niet wat er achter de schermen allemaal gebeurt, en van de jongere generatie weet waarschijnlijk een kleine minderheid wie Dirk is. Het is dan ook goed dat onze penningmeester Dirk Vanstapel nu eens in de spotlights staat.