Jaarverslag 2013

We sloten 2013 af met 781 betalende leden tov 794 eind 2012, we haalden dus bijna opnieuw ons aantal leden van het uitzonderlijk goede jaar 2012.

Ook in 2013 verlengde 20% van de leden van 2012 hun abonnement niet. Moeten we ons hier grote zorgen om maken? We denken van niet aangezien we jaarlijks een uitval van ongeveer één vijfde van de leden zien. Zolang er voldoende nieuwe krachten bijkomen is dit geen probleem. Ook uit de bevraging van deze groep blijkt dat dit zeer weinig te maken heeft met factoren die wij kunnen beïnvloeden.

In 2013 maakten 75% van onze leden gebruik van de 10% korting voor vroege betalers (tegenover 70% in 2012) , we zien hier duidelijk een positieve evolutie de laatste jaren.

Vanuit de leden kregen we ook verschillende keren de opmerking dat het nieuwe inschrijvingsformulier, waarbij men bij heraansluiting niet meer al zijn gegevens dient in te vullen als positief onthaald werd.

¨De interclub

In de ploegencompetitie telden we 11 dames en 15 heren seniorenploegen, tevens hadden we 6 jongens en 10 meisjes jeugdploegen, samen goed voor 42 ploeg, een status quo 2012. Wij opteerden ervoor om bij de jeugdploegen erop toe te zien dat de kinderen die competitie wensten te spelen hier ook werkelijk aan toe waren en vroegen daarom zoals in het vorige jaar hulp van de trainers bij de indeling.

Alain verwerkte de inschrijvingen en Bart wist dit alles tijdens de competitie in goede banen te leiden. Aangezien zowel Bart als Alain naast de interclub nog diverse taken op zich nemen, zou het natuurlijk welkom zijn als er opnieuw een vrijwilliger gevonden kon worden die de organisatie van de interclub wil verzorgen.

Ook de resultaten mochten gezien worden, 45% van de ploegen haalde de eindronde en 2 ploegen werden kampioen van Limburg: Dames 1e gew olv Carima Blokker, Heren (4 sp) 5e gew olv Joel Langeweg, de herenploeg breide hier nog een verlengstuk aan en speelde uiteindelijk de finale van het Vlaamse Gewest.

• De klassementen.

Van de 269 geklasseerde spelers die TCL telde in 2013, waren er 24 die stegen en 38 die daalden

We zagen ook enkele uitschieters, Jeroen Aanhane en Yannick Fernandes stegen maar liefst 4 klassementen terwijl Joel Langeweg, Thom Kostons, Joppe Penders, Tibo Sillen en Michelle Vangelabbeek er 3 klassementen bij deden. Bij de mannen wijzigde er bijna niks bij de hoogst geklasseerde spelers Patrick Pommee bleef B-15 en Danny Caubergh en Alain Wauters horen stilaan tot het meubilair van TCL met hun B-4/6 klassement. Bij de dames werd Sederique Merola lid, zij heeft een B-15/2 klassement, verder bleven Stephanie Croimans en Anke Kaes bovenaan meedraaien met een B-15/1 klassement.

Iedereen vroeg zich af hoe the year after zou zijn. Het was inderdaad het eerste jaar dat Jan niet meer de leiding nam van de tornooicommissie. Gelukkig hadden de andere leden van de commissie reeds jaren ervaring kunnen opdoen onder zijn hoede en verliep de overgang dus vrij vlot.

We zagen veel harde werkers die probeerden aan de behoeften van de talrijke supporters te voldoen, dwz de dorstigen laven en de hongerigen spijzen. Tijdens de zonnige dagen konden we altijd rekenen op de mannen en vrouwen van het frietkot en ik vrees de er velen met een paar kilootjes overgewicht naar huis zijn gegaan maar geen nood,die worden er achteraf toch weer afgetraind. Ook de BBQ was een regelrechte aanval op ons lijntje (kleine troost: ook een kromme lijn is een lijn) aangezien het weer superlekker was.

De jeugd was ook weer paraat voor de lotjesverkoop en zorgden zo dat vele mooie prijsjes uitgedeeld konden worden.

Met een 650-tal deelnemers liepen het aantal inschrijvingen lichtjes terug, bijgevolg was het voor ons geen verrassing dat Maurice en zijn team alles weer in goede banen leidde.  De wedstrijden verliepen ook weer in een zeer sportieve sfeer.

Aan alle mensen die op één of andere manier hebben meegeholpen aan het tornooi, ook de supporters bedankt en…..tot de volgende editie.

Remi Wijnen heeft dit tornooi weer tot een goed einde gebracht, niettegenstaande hij door familiale omstandigheden enkele dagen forfait moest geven maar dan werd dat probleemloos opgevangen door Alain Wauters.

Drie zaken zijn opvallend voor deze kampioensschappen:

2 personen presteerden het om drie maal op het hoogste schavotje te staan : bij de meisjes Vangelabbeek Michelle en bij de heren Langeweg Joel.

Minder opvallend maar toch het signaleren waard : Alain Wauters die voor de vijf en twintigste keer  clubkampioen is in de hoogste heren reeks. Waar blijft de opvolging? Het is stilaan tijd voor een wisseling van de wacht.

Zeer opvallend: in navolging van de dames waar we dit al eerder zagen zijn nu ook de heren met een hoger klassement opvallend afwezig. Waarom? Dit devalueert nl de waarde van een clubkampioenentitel.

Ook  het officiële openen van de minipleintjes door de heer Pierre Nelissen, schepen van sport trok onze aandacht, vooral door de talrijke opkomst van de andere politiekers.

De slotreceptie voor de afsluiting mocht er wel zijn met de nodige hapjes en pintjes. Alle aanwezigen en deelnemers bedankt en tot volgend seizoen.

• Rolstoeltennis

(uitreksel uit verslag van organisator Rob Vossen)

Op deze zaterdag 21/9/13 heeft weer het inmiddels jaarlijks terugkerend rolstoeltenniscriterium plaatsgevonden.

Dankzij de vele worsten die we naar Clara gebracht hebben heeft zij voor ons een mooie dag in petto gehouden. Aanvankelijk was het een beetje fris maar naarmate de dag vorderde kwam zo nu en dan het zonnetje even te voorschijn.

Helaas waren dit jaar slechts 10 inschrijvingen. De oorzaak hiervoor is het feit dat wij ons rolstoelcriterium een week moesten verschuiven vanwege het Belgisch Kampioenschap. Nu hadden we te maken met een concurrerend tournooi in Frankrijk waar enkele van onze vaste deelnemers hadden ingeschreven.

Ondanks het feit dat er dus weinig deelnemers waren kunnen we toch spreken van een geslaagd toernooi. Alle spelers waren met volle overgave bij de wedstrijden. Dat is toch altijd wel de bijzonderheid bij deze tak van sport. Alle spelers willen altijd het uiterste uit zichzelf halen! Dit voert meestal tot een grote mate van tevredenheid. Het is altijd weer een topprestatie wat de rollers leveren.

In de A reeks was dit jaar weer Ivan Kindt de sterkste. Ivan is een vaste waarde geworden in het rolstoeltennis en m.i. verdient hij zeker eens een nominatie voor het Belgisch team.

In de B reeks hadden we de jongste winnaar ooit, te weten Jef van Dorpe. Jef is een enorm talent en beschikt over een niet te temmen wilskracht. Zijn voorbeeld moet ongetwijfeld Rafael Nadal zijn vanwege zijn vaak gehoorde kreet “Vamos”. De strijdlust kwam tot een hoogtepunt tijdens de finale wedstrijd van de verliezersronde in de B reeks. Walter Cornet trok vrij soepel de eerste set naar zich toe en kwam in de tweede set zelfs op een 5 – 2 voorsprong. Vanaf dat moment echter knokte Eric Mostmans zich dankzij zijn onverzettelijkheid helemaal terug in de wedstrijd en middels tie break won hij deze set. De super tie break die volgde werd ook door Eric gewonnen en werd daarmee dan ook winnaar van deze wedstrijd.

Gedurende de dag werden we verwend met een heerlijke maaltijd verzorgd door Tine en Hans Hermans. Alle deelnemers hebben hun lof uitgesproken over de hoge culinaire graad van het eten. Onze dank gaat daarom uit naar Tine en Hans.

Ook is een woord van dank op zijn plaats voor Maurice (de wedstrijdleider) en Ber. Dankzij hun hulp is het wederom een vlekkeloos tournooi geworden.

Rond 18.00 uur konden we starten met de prijsuitreiking. De schepen van sport, de heer Pierre Nelissen, heeft na een korte speech de prijzen, die dit jaar weer door de Sportraad Lanaken beschikbaar gesteld waren, overhandigd. Dankzij de bijdrage van een sponsor is het ook dit jaar weer mogelijk geweest om iedere deelnemer een verrassingspakketje mee te geven!

Na een laatste consumptie, aangeboden door TC Lanaken, vertrokken de deelnemers weer naar huis.

Jaarverslag jeugd aangeleverd door de voorzitter van de jeugdcommissie Bart Boosten:

Na een erg druk 2012 zijn we er opnieuw in geslaagd om in 2013 de agenda voor de jeugd goed gevuld te krijgen. Het was een speciaal jaar voor de jeugdcommissie waar er vele nieuwe gezichten hun intrede maakten. Het jeugdbestuur heeft in 2013 ook zelf gezorgd voor wat extra jeugd met 3 geboortes!

Nog steeds heeft het volle programma heeft als doel dat er voor ieder kind activiteiten zijn om zowel sportief vooruitgang te maken als om een groep vrienden te maken. Tijdens alle activiteiten was het dit jaar dan ook zeer duidelijk dat de jeugdgroep een grote groep vrienden vormen.

Dit jaar werd gestart met een eetdag in maart. Ditmaal werd er gekozen voor een winterBBQ en dit werd goed gesmaakt. Dankzij het maken van veel reclame en het meermaals aanspreken van iedereen, konden we rekenen op een mooie opkomst, ondanks de gelijktijdige lichtstoet in Gellik. Gelukkig was alles weer tot in de puntjes geregeld en waren er vele helpende handen, die het hele gebeuren in goede banen hebben geleid. Het was dan ook een geslaagde avond met een mooie opbrengst als gevolg.

Met de start van het zomerseizoen werd de jeugd verder klaargestoomd voor het interclubseizoen via de paasstage. Door middel van allerlei technische en conditionele oefeningen werden ze zo goed mogelijk voorbereid om een leuk en sportief interclubseizoen tegemoet te gaan. Dit is zeker gelukt en 8 jeugdploegen bereikten de eindronde. We hadden dit jaar ook veel moeite gestoken om interclubkledij aan te bieden aan alle leden. Het leek ons een goed idee om iedereen van onze club in dezelfde kleuren te zien. Er was zeer veel animo voor, maar jammer genoeg heeft de leverancier ons en verschillende andere clubs in de kou laten staan. Aangezien de leverancies, Oxygen, ook onze truien aanleverden zullen we hier ook zoeken naar een alternatief voor volgend jaar.

Gedurende de hele zomer organiseerden we dit jaar ook weer de jeugdclubavonden. Het eerste uur was vooral gericht op de ‘kleineren' die met softbal spelen. Het 2de uur werd er dan getennist door de oudere jeugd. Sander Bijnens nam als nieuw lid deze taak op zich samen met Anke Kaes.

Begin juni was er een intern tornooitje voor blauw en rood, waar onze jongste spelertjes konden proeven van het plezier van wedstrijdjes spelen. Dit tornooitje werd gevolgd door een verrassingsdag voor alle kinderen in blauw en rood. Er werden gezamelijk pannekoeken geëten om nadien samen verschillende spelletjes te spelen. Het werd een zeer leuke dag waar alle kinderen op het einde nog een cadeau’tje uit de grabbelton mochten nemen.

In juli, nog voor het tornooi, werden er dit jaar nog een verrassingsdag georganiseerd. Dit keer voor de ‘oudere’ jeugd. Ook hier werd er samen gesmuld en allerhande spelletjes uitgevoerd.

Ook dit jaar organiseerden we een initiatiedag. Dit jaar hadden we gelukkig goed weer zodat het mooie springkasteel gebruikt kon worden. Er waren veel kinderen aanwezig om er een geslaagde dag van te maken met het nodige plezier. Zo werden er de nodige spelletjes gedaan, konden de kinderen zich laten schminken en werden er figuurballonnetjes geplooid. Dat allemaal dankzij de creatieve begeleiders. Ondertussen stond het jeugdbestuur klaar om de nodige uitleg te geven aan alle ouders over de werking van onze tennisclub.

Het tornooi kende veel jeugdinschrijvingen, ook de kidstoer was weer een echte topper met een 45 tal inschrijvingen. Dankzij de jaarlijkse tombola konden we weer heel wat centjes bij elkaar krijgen om jeugdactiviteiten mee te organiseren. Deze verliep weer optimaal dankzij onze zeer goede jeudverkopers die elk jaar hun steenje bij dragen.

Tenniskampen zijn ondertussen ook niet meer weg te denken uit de zomermaanden. Deze drukbezette kampen zijn steeds succesvol. Tijdens het tornooi werd er ook nog een speciaal tenniskamp georganiseerd speciaal voor de competitiespelende jeugdspelers.

Daarnaast werden er dit jaar tijdens de zomer ook een 5 tal kidstennistornooitjes bezocht onder begeleiding. Hier waren altijd een mooi aantal inschrijvingen en de echte volhouders werden  beloond op het feest van de jeugd met een heel leuke dag en een verrasingspakket.

Dit jaar hadden we ook weer een volledig nieuwe activiteit. Dit jaar gingen we een weekendje naar de zee met de kinderen. Een weekend gepland vol (strand)spelletjes, sportieve activiteiten en vooral veel FUN. De inschrijvingen vielen een beetje tegen zodat we in totaal met 9 kinderen naar de zee trokken. Alle kinderen en begeleiders hebben een hele leuke tijd gehad en genoten van de zon en zee.

Zoals bijna elk jaar volgde er in augustus een ontmoeting met Limburg-Maas. Dit jaar ging deze door in Limburg-Maas en dankzij de nodige reclame was er een mooie opkomst van de jeugd. Met veel trots konden ze de wisselbeker, waar elk jaar voor gespeeld wordt, opnieuw meenemen naar Lanaken.

Het jaarlijkse jeugdclubkampioenschap was leuk, maar toch was het animo onder de kinderen en dus ook het aantal inschrijvingen minder dan we zouden hopen. Dit is jammer want het blijft toch zeker een onderdeel van het clubgevoel om hieraan deel te nemen. Aan al diegene die niet hebben meegedaan,  in 2014 zeker mee doen en breng gerust de nodige supporters mee!

Tot slot bracht de Heilige man ons traditie getrouw bracht een bezoek in november. De opkomst was immens met zeker 60 enthousiaste kinderen. Sinterklaas had zijn handen goed vol, maar gelukkig wist hij over alle kinderen wel iets te vertellen en kreeg hij veel hulp van zijn pieten. De zak snoep werd  natuurlijk door iedereen gesmaakt.

De opbrengst van de georganiseerde activiteiten werd uiteraard in de jeugd gestoken. Om een aantal dingen betaalbaar te houden zoals het begeleiden van de jeugdclubavonden, gratis activiteiten met de jeugd, materiaal voor de jeugd (zandbak, jeugdhoekje, ...).

Ik wil alvast het voltallige jeugdbestuur opnieuw bedanken voor alle inzet en om ervoor te zorgen dat we in een fijne jeugdvriendelijke tennisclub kunnen spelen!

Verslag van de voorzitter van de recreatiecommissie: Joris Swennen:

Om te beginnen eerst een dankwoord aan het Hoofdbestuur voor de goede samenwerking met de commissie.

Een commissielid heeft ons verlaten (Jan Vanriet) langs deze weg nogmaals bedankt voor de goede samenwerking, wij hopen in de toekomst nog beroep op hem te kunnen doen.

In de plaats heeft Jean Schuffelers zijn intrede gedaan bij de commissie.

Het hespentornooi met als thema WINTERLANDSCHAP is zoals altijd een verbluffend succes. Er waren 80 aanwezigen. Het decor werd verzorgd door Paulette, zo vonden we o.a. volgende attributen op de tafels: skilatten sneeuwmannen. Tevens werd er door Adele gezorgd voor witte handschoenen voor de aanwezige dames , de mannen kregen een sjaal. De hespen waren van uitstekende kwaliteit en zalig om te eten. De bijhorende slaatjes werden weer goed verzorgd door de commissieleden.  De baruitbating werd verzorgd door Martine en Colette die iedereen weer zeer vriendelijk en behulpzaam bedienden. Bedankt aan de aanwezige spelers en speelsters die er mee voor zorgden dat het een zeer geslaagde avond werd.

Wij begonnen het nieuwe zomerseizoen met de verwelkoming van de nieuwe leden van TCL.

Hier werd het programma van de recreatiecommissie voorgesteld. Tevens werden commissieleden en bestuursleden in een korte powerpointpresentatie voorgesteld. Dit viel in de smaak net als het geserveerde stukje taart met koffie.

De club avonden voorzien met de nodige hapjes waren in ieders smaak gevallen, ook al waren er iets te weinig deelnemers. Volgend seizoen beter. De commissie organiseert dit alles voor de leden van TCL en de inkomsten van de kantine. De laatste clubavond is er een barbecue voor de aanwezige leden. Een kleine vraag aan al de leden,weet iemand een degelijke formule voor de clubavonden, zodat we de deelnemersaantallen terug kunnen opkrikken, twijfel niet en laat het iemand van de recreatiecommissie weten.

De fietstocht was gepland naar de Lieteberg. Wij waren met ongeveer een 35 fietsers. Er werd tamelijk vlot gereden , met een tussenhalte om wat te drinken. Na de fietstocht was een receptie en eten bij Jaco aangezien er op dat ogenblik niemand van de commissie het zag zitten om in het clubhuis te eten.

De cocktail en petanque avond was een succes, zeker indien we er rekening mee houden dat deze voor de eerste maal georganiseerd werd. De tent van het tornooi mocht blijven staan

zodat wij die in gebruik konden nemen. De cocktails werden door de dames van de commissie vakkundig geserveerd aan een schappelijke prijs. Het petanque liep niet altijd vanzelf,maar na de nodige cocktails was er geen houden meer aan.

De nacht der dubbels begeleid door Carima was goed verzorgd. We werkten met voorinschrijvingen, iedereen had recht op een broodje en een drankje. De opstelling van de dubbels gebeurde op voorhand en er werd rekening gehouden met het klassement van de spelers. De aanwezigen hebben zich goed geamuseerd, dus voor herhaling vatbaar, maar dan best iets later in augustus.

Het mosselfeest is een activiteit die ieder jaar blijft verbazen. Wat voor een gezelligheid met zoveel leden en niet leden van TCL. Het was weeral af. ‘s Morgens vroeg was de ploeg van Jacky al paraat om de mosselen schoon te maken, waarvoor onze dank. De werking verliep zeer vlot. De mosselbereiders waren in topvorm. Zoals u zeker al weet: de recreatie-commissie-leden zijn harde werkers, iedereen doet zijn uiterste best om dit alles te verwezenlijken,en daarom wil ik iedereen nogmaals bedanken die aan dit festijn meegeholpen heeft.

.

In de kantine raakten we aan het einde van het seizoen eindelijk uit de rollercoaster waar we in 2012 in belandden. We begonnen het seizoen met een nieuwe uitbater, maar na enkele maanden bleek dat de samenwerking niet houdbaar was en verdween de uitbater met de noorderzon.

Gelukkig vonden we heel snel een akkoord met Hans en Tine die ons de rest van het seizoen echt in de watten legden, spijtig genoeg zullen zij in 2014 de kantine niet meer uitbaten aangezien dit niet combineerbaar was voor hen met de andere beroepsactiviteiten. Het werd dus weer een winterlang uitkijken wie ons in 2014 zou verzorgen.

U zult ook wel opmerken dat de titel in het enkelvoud opgesteld is, maar dit jaar zijn er verscheidene spelers die in het oog lopende prestaties hebben geleverd en zo de commissie der wijzen met een probleem opzadelden. Om niemand te benadelen hebben zij dus besloten 3 van onze uitblinkers te nomineren als laureaat: Aanhane Jeroen, Fernandes Yannick en Langeweg Joel. Alle drie veelwinnaars dit seizoen en, Joel en Yannick nationaal finalist interclub (5de gew.65-95 punten) en tevens winnaars van de provinciale masters in hun reeks, een uniek gegeven vermits Joel dat flikte in Limburg en Yannick in de provincie Luik. Jeroen won in zijn reeks (tot C+15/2) de provinciale masters.

• De midipleintjes.

Een dossier waar jarenlang aan gewerkt was de verwezenlijking van de midi-pleintjes. De energie die hierin gestoken werd bleek echter zeker niet vergeefs. Het blijkt duidelijk dat het voor de jeugdspelertjes veel aangenamer is om bvb. Met hun ouders op deze pleintjes te spelen, verder worden ook meer gewone pleinen beschikbaar voor de volwassenen.

Met een bang hartje wachtten we af wat de gevolgen zouden zijn van de verplaatsing van de parking aangezien we naast de af te leggen afstand (wat eigenlijk geen bezwaar zou mogen zijn voor diegenen die komen sporten) vreesden aan plaatsgebrek op de nieuwe parking. Gelukkig bleven de keren dat er geen plaats was zeer beperkt. We blijven bij de gemeente echter wel ijveren voor uitbreiding van de parkeermogelijkheden. Verder ontvingen we intussen toch al van een aantal leden die eerst kritisch tegenover de verplaatsing stonden te horen dat het nu toch wel herlijk rustig is zonder het lawaai van aan- en afrijdende auto’s, een opmerking die we regelmatig ook van bezoekende clubs krijgen.

• De nieuwe website.

Na jarenlang onze vertrouwde website te kennen was het tijd voor een frisse wind. Een volledig nieuwe site werd ontwikkeld.

We mogen gerust zeggen dat de omschakeling vrij vlot verlopen is, zeker als we vergelijken met de omschakeling bij de website van Tennis Vlaanderen.

We dienden wel rekening te houden met enkele specifieke wensen van onze leden o.a. ivm privacy, waardoor de ledenlijst enkel nog beschikbaar is indien men over de juiste inlogcodes beschikt. Verder kan deze website door meerdere personen beheerd worden, belangrijk indien de webmaster op verlof is of plots uitvalt. Harold Kostons gaf aan dat hij ons tijdelijk wilde helpen als webmaster, hij heeft dit tot ieders tevredenheid gedaan, inmiddels kunnen we echter ook al melden dat onze ouwe getrouwe webmaster Jean Schuffelers terug zal fungeren als webmaster aangezien hij terug meer tijd beschikbaar kan stellen voor TCL en dat zoals iedereen wel weet, vele handen het werk een stuk lichter maken.