Jaarverslag 2014

We sloten 2014 af met 740 betalende leden tov 781 eind 2013, een duidelijke daling. Dit hoeft echter niet alarmerend te zijn aangezien de daling zich bij ons blijkbaar later inzet dan in de gemiddelde club in het gewest en dat de daling procentueel duidelijk minder groot is.

Ook in 2014 verlengde 20% van de leden van 2013 hun abonnement niet. Dit is een sinds jaren weerkerend fenomeen. Zolang er voldoende nieuwe krachten bijkomen is dit geen probleem. Ook uit de bevraging van deze groep blijkt dat dit zeer weinig te maken heeft met factoren die wij kunnen beïnvloeden.

In 2014 maakte 68% van onze leden gebruik van de 10% korting voor vroege betalers (tegenover 75% in 2013) , blijkbaar vinden nu minder mensen het belangrijk om van deze korting te genieten.

¨De interclub

In de ploegencompetitie telden we 10 dames en 16 heren seniorenploegen, tevens hadden we 9 jongens en 8 meisjes jeugdploegen, samen goed voor 43 ploegen, eentje meer dan in 2013. Wij opteerden ervoor om bij de jeugdploegen erop toe te zien dat de kinderen die competitie wensten te spelen hier ook werkelijk aan toe waren en vroegen daarom zoals in de vorige jaren hulp van de trainers bij de indeling.

Alain verwerkte de inschrijvingen en Bart wist dit alles tijdens de competitie in goede banen te leiden. Aangezien zowel Bart als Alain naast de interclub nog diverse taken op zich nemen, zou het natuurlijk nog steeds welkom zijn als er opnieuw een vrijwilliger gevonden kan worden die de organisatie van de interclub wil verzorgen.

Ook de resultaten mochten gezien worden, 48% van de ploegen haalde de eindronde. We noteerden ook volgende uitschieters: eerste ploeg dames 1e gew. olv Anke Kaes speelde finale van Limburg en moest hier zeer nipt zijn meerdere erkennen in Lommelse TC.   Heren (4 sp) 4e gew olv Joel Langeweg, verbeterde zijn uitmuntend resultaat van vorig jaar en werd nu kampioen van België. De ploeg heren45 4e gew werd kampioen van Limburg olv Franco Cervellino. De meisjes 12 3e gew omv Lynn Kostons wist ook een uitzonderlijke prestatie neer te zetten, zij wonnen de eindronde in Beveren-Waas en kroonden zich tot kamioen van Tennis Vlaanderen. De Heren35 4e nat ploeg olv Alain Wauters wist zich nationaal door te zetten tot de kwartfinale.

• De klassementen.

Van de 262 geklasseerde spelers die TCL telde in 2014, waren er 20 die stegen en 24 die daalden

We zagen ook enkele uitschieters, Tom Kostons en Amber Vangelabbeek deden er 3 klassementen bij deden, Joel Langeweg steeg 4 klassement en Tibo Sillen maakte een sprong van maar liefst 6 klassementen. Bij de hoogst geklasseerde mannen steeg Patrick Pommee een klassement tot B-15/1, aangezien hij nu echter voor Tennisdel uitkomt, prijkt Alain Wauters weer op de eerste plaats van de interclublijst met een onveranderd B-4/6 klassement, terwijl oude getrouwe Danny Caubergh met een B-2/6 klassement op plaats 2 staat. Bij de dames toppen Stephanie Croimans en Anke Kaes de interclublijst met een B-15/1 klassement.

Op de vraag aan onze wedstrijdleider hoe het tornooi in 2014 verliep, was zijn antwoord kort en bondig. Het was een editie die rimpelloos verliep. Kleine kanttekening die hij wel maakte was dat het aantal inschrijvingen wat terugliep tov van vorig jaar, een tendens die we ook bij andere clubs zagen.

Het was wederom een tornooi waar gezelligheid troef was op de club, genoeg drinken, lekker iets eten, op het gemak wat leuteren of naar een tenniswedstrijd kijken, genieten van een afsluitende BBQ of gaan lopen met een van de vele prijzen van de loterij, het hoorde er traditiegetrouw allemaal bij.

Ook willen we er even bij stil staan dat Andre Hoeben voor het zoveelste jaar op rij bereid was om op ons tornooi te komen scheidsrechteren. Jammer genoeg hebben we ondertussen afscheid moeten nemen van Andre aangezien hij verongelukte op de snelweg, hij was onderweg om weer eens ergens een club uit de nood te helpen als scheidsrechter.

Naast ons eigen tornooi is er tijdens de drukke tornooizomer zeker 1 prestatie die echt in het oog sprong, met Amber Vangelabbeek leverde  TC Lanaken nl. de nationale criteriumkampioene reeks dames 4.

Spijtig genoeg verdient het clubkampioenschap dit keer niet meer dan een voetnoot in dit verslag. Door de geringe belangstelling zien we ons namelijk genoodzaakt om vanaf 2015 een andere formule te hanteren om ons clubkampioenschap terug op te waarderen.

Jaarverslag van de recreatiecommissie aangeleverd door de voorzitter van de recreatiecommissie Joris Swennen:

Beste tennisvrienden en vriendinnen van TCL.

De recreatiecommissie wil u allen bedanken voor de opkomst op onze activiteiten. Tevens een dankwoord aan het Hoofdbestuur voor de goede samenwerking.

Als eerste activiteit hadden we het hespentornooi.Het thema was Wimbledon  (witte kleding) Veel inschrijvingen, goede sfeer, lekkere hespen en een bijhorend buffet, door de commissieleden zelf gemaakt. Gezelligheid en een goede bediening ,en na een kleine tombola voor de beste outfit  ( cava ) is deze avond afgesloten.

De clubavonden op de vrijdagen waren geen succes, deels door te weinig inschrijvingen en het slechte weer. Geen verder commentaar ,volgend seizoen een andere formule.

De fietstocht was een voorbeeld van een goede organisatie (mag ook eens gezegd worden). Het doel was de C.MINE te Winterslag. De helpers (baankapiteins) waren opperbest. Een proficiat voor JEAN S.EN JEAN MARIE H. voor het organiseren van dit evenement en voor onze begeleiders voor deze tocht. Jean Pierre en Jeanne ze zijn er al vanaf de eerste jaren er bij om bij eventuele panne ons uit de nood te helpen. Tevens een woordje van dank aan het Cultureel Centrum van Lanaken , om een voertuig met aanhangwagen ter beschikking te stellen. Daarna was er een pastabuffet geserveerd door de uitbaters van het cafetaria.

Een petanque avond, voor de eerste maal was een goede formule, tamelijk veel belangstelling van amateur spelers en enkele profs die hun eigen materiaal bij hadden. Voor herhaling vatbaar.

De ontmoeting met TC Zutendaal was er gekomen doordat op hun tornooi er enkele van onze spelers hadden deelgenomen. Zodoende was de link gelegd voor een ontmoeting met Zutendaal. Tamelijk veel inschrijvingen, goede sfeer en gezelligheid troef. Er werd reeds afgesproken om het volgend seizoen deel te nemen te Zutendaal.

Het mosselfeest is zoals al vele jaren een geweldig succes. De uitbaters hadden hun best gedaan met de kaartenverkoop, waarvoor dank. De vele helpers, zoals de ploeg van Jacky die er al verschillende jaren van de partij zijn om de mosselen schoon te maken. En niet vergeten de afwassers, beste dank jongens. Ook dank aan al de leden van de Recreatiecommissie, zonder hun hulp en vaardigheid was dit alles niet mogelijk geweest, bedankt.

In de kantine was het weer even wennen aan de nieuwe uitbaters. Carola en haar team zorgden ervoor dat iedereen kon genieten van drank en zorgde er ook voor dat men lekker kon eten bij TCL.
    Stilaan raakte iedereen wat beter op elkaar ingespeeld, zodat de samenwerking in 2015 in principe nog beter zal verlopen..

Dit jaar gebeurde de uitreiking later dan andere jaren, nl op het feest van ons 40-jarig bestaan. De winnaar was dit jaar een echte sporter, hij tennist niet alleen, maar is ook een fervent voetballer en fietser. Zoals hij het fijntjes uitdrukt, tussendoor gaat hij nog naar school en maakt hij een beetje tijd voor zijn vriendin. Met zijn interclubploeg werd hij kampioen van België en individueel steeg hij 6 klassementen en won ettelijke tornooien. Hij is iemand die steeds goed en gemotiveerd traint en door Danny omschreven wordt als “een brave jongen”. Hij geniet van de uitslagen met zijn interclubploeg, maar hecht er ook veel belang aan dat zij een echte vriendengroep zijn. De winnaar van onze trofee in 2014  is Tibo Sillen.

• De enquete.

Omdat we toch wel wilden weten wat er onder onze leden leeft en hoe we beter op hun noden kunnen inspelen werd na het seizoen een enquete naar alle leden gestuurd.

Van 99 leden ontvingen we deze ingevuld terug en hieruit konden we volgende + en – minpunten distileren. We scoren vooral sterk  op de punten competitieve volwassene en senior, recreatieve senior en animatie tijdens het tornooi. Werkpunten waren vooral communicatie, bar, terras en sfeer. We zijn onmiddellijk hiermee aan de slag gegaan en een eerste resultaat hiervan is de aanstelling van onze communicatieverantwoordelijke Johan Maesen. We zijn dankbaar dat zoveel leden hun kritische en meestal opbouwende kijk op onze club met ons wilden delen om zo TCL verder vooruit te helpen. Als club kan je nl enkel vooruitgang boeken door te leren uit je fouten en open te staan voor opbouwende kritiek.

• Het 40-jarig-bestaan.

Traditiegetrouw wordt er 5-jaarlijks een feest georganiseerd om het x-jarig-bestaan van TCL op gepaste wijze te vieren.
Het feest voor het 40-jarig bestaan ging door in De Helle in Kesselt op 3 oktober. We hielden ons aan het beproefde concept, een combinatie van gezellig samen zijn, drank, eten, en muziek.
Het werd weer een avond die lang in ons geheugen zal blijven hangen, dankzij het lekkere eten dat Hans en Tine serveerden, een gesmaakt optreden van Domino, een gelukkige trofee-winnaar en een 180-tal goedgezinde TCL-ers.

TCL komt 5-jaarlijks financieel serieus over de brug om deze avond betaalbaar te houden voor zijn leden. Aan de reacties achteraf te horen is dit geld echter goed besteed.